Роботодавець зобов’язаний надати відпустку на прохання працівника — чи необхідна заява

Судова практика

Think_25_05.jpg

Суд визнає правомірним звільнення за прогул, якщо працівник особисто не надав роботодавцю заяву на відпустку.

Відпустки в умовах воєнного стану: як дотримати законодавства

Обставини справи

Працівниця вирішила скористатися відпусткою без збереження зарплати у зв’язку з одруженням одразу після закінчення щорічної основної відпустки. Особисто принести заяву на підприємство вона не могла, тому доручила матері передати заяву керівнику. Керівник відмовився прийняти заяву на відпустку в матері та звільнив працівницю за прогул.

Працівниця вважала своє звільнення незаконним, оскільки у зв’язку з одруженням мала право на відпустку без збереження заробітної плати.

Верховний Суд підтримав рішення попередніх судів та відмовився задовольнити позов й поновити працівницю на роботі (Постанова від 06.09.2022 у справі № 605/401/19 (провадження № 61-45св20).

У своєму рішенні суд виходив з того, що відпустку без збереження зарплати за бажанням працівника надають в обов’язковому порядку особам, які одружуються, — тривалістю до 10 к. дн. (п. 8 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про відпустки» Закону «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР). При цьому працівниця не подавала заяву про надання відпуски без збереження зарплати та була відсутня на роботі протягом п’яти робочих днів без поважних причин.

Зауважимо, що відпустку без збереження зарплати за цією підставою в обов’язковому порядку надають особам, які одружуються. Відпустка на одруження може охоплювати проміжок часу як перед визначеною датою шлюбу, так і після неї — безпосередньо передувати дню реєстрації шлюбу, слідувати за ним. Також дата реєстрації шлюбу може припадати на будь-який день відпустки. Правомірно надати відпустку з п’ятниці або з найближчого понеділка, якщо реєстрацію шлюбу призначили на суботу, а працівник бажає використати відпустку після весілля. Як і будь-яку іншу відпустку, відпустку на одруження оформлюють наказом. Підстави для наказу — заява працівника та довідка органу, що реєструватиме шлюб, із датою церемонії. У заяві працівник вказує бажану дату початку відпустки та її тривалість, що може становити й менше 10 днів. У цій же справі суди встановили, що працівниця зареєструвала шлюб минулого року, а вже таїнство вінчання та святкування одруження відбулось під час щорічної основної відпустки.

Тому радимо пам’ятати, що необхідно вчасно та особисто подавати усі заяви на відпустки. Більше того, однієї заяви недостатньо. Працівник кадрової служби обов’язково ознайомлює з розпорядчим документом із кадрових питань згаданих у ньому осіб, які на першому примірнику документа чи на спеціальному бланку проставляють свої підписи із зазначенням дати ознайомлення (п. 11 гл. 9 розд. ІІ Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5, далі — Правила № 1000/5).

Накази з кадрових питань — розпорядчі документи, що фіксують рішення з управління персоналом. Розпорядчий документ набирає чинності з моменту його підписання і реєстрації, якщо в тексті не встановлено інші строки (п. 10 гл. 10 розд. ІІ Правил № 1000/5).

Тож працівник може відбути у відпустку лише після того, як роботодавець оформив її наказом.

Відновлення бронювання у Дії

Статті за темою

Усі статті за темою

Перевірки Держпраці скасовано: чи правда?

Набрала законної сили постанова Шостого апеляційного адміністративного суду м. Києва. Від 14.05.2019 втратили чинність Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю. Чи можливі тепер перевірки Держпраці: роз'яснення з посиланням на нормативно-правові акти.
8087

Судова реформа 2016: яких змін очікувати

Нині в Україні триває судова реформа , яка передбачає оновлення законодавства. Зокрема, прогнозується повне реформування системи судоустрою; імплементація оновлених конституційних засад правосуддя на законодавчому рівні для забезпечення незалежності (деполітизації) судової влади; посилення відповідальності судової влади перед суспільством; запровадження нових механізмів формування та кадрового оновлення суддівського корпусу
2723

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді