Новий «мобілізаційний» законопроєкт вже у Верховній Раді: що важливо знати роботодавцю і працівнику
Законопроєктом планують внести зміни до КЗпП, Кодексу адміністративного судочинства України та низки законів:
- уточнити питання військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
- посилити соціальний захист військовослужбовців під час отримання медичної допомоги та після звільнення з полону;
- уточнити обов’язки ОМС, місцевих держадміністрацій, військово-цивільних адміністрацій, військових адміністрацій, підприємств, установ і організацій та громадян України під час проведення мобілізації;
- уточнити підстави для відстрочки та звільнення від призову на військову службу, а також підстави для звільнення з військової служби під час дії воєнного стану.
Обсяг законопроєкту понад 80 сторінок, тож насамперед у фокусі зміни, які стосуватимуться роботодавців та працівників.
Огляд основних змін, що передбачає Законопроєкт № 10449
Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» | |
Військово-транспортний обов’язок (ст. 6) | Поширений на водні транспортні засоби |
Обов’язки підприємств (ст. 21) | Прямо прописали обов’язок оповіщати працівників. Залишився незмінним — обовʼязок забезпечувати прибуття працівників, яких залучають до виконання обов’язку щодо мобілізації, на збірні пункти шляхом вжиття відповідних інформаційних та організаційно-технічних заходів |
Обов’язки громадян (ст. 22) | Чимало новацій. Частина обов’язків, встановлених раніше, уточнені або прямо виписані:
|
Відстрочка від призову під час мобілізації (ст. 23) | Визначили, що перевіряють підстави та оформлюють відстрочку ТЦК та СП. Багато змін і уточнень у частині критеріїв, щоб отримати відстрочку, зокрема:
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації протягом двох років з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані, які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та були звільнені зі служби в запас у зв’язку із закінченням строку служби. Таких осіб можуть призивати на військову службу за їхньою згодою. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені зі служби в запас у зв’язку зі звільненням з полону. Таких осіб можуть призивати на військову службу за їхньою згодою |
Бронювання (ст. 25) | Визначили кількісні показники і посади, за якими бронюватимуть в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування. Бронюватимуть також інші державні органи та установи системи правосуддя та органи досудового розслідування, патронатні служби. Військовозобов’язані, яких забронювали, зобов’язані уточнити свої облікові дані стосовно їх бронювання через електронний кабінет або в ТЦК та СП за місцем свого перебування або знаходження. |
Відповідальність громадян (новий розділ VII) | Визначили заходи впливу, які застосовуватимуть у разі невиконання обов’язків під час мобілізації військовозобов’язаним чи резервістом. У судовому порядку можуть:
|
Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу» | |
Уточнення даних (п. 10 ст. 1) | Громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або в запасі чи проходять службу у військовому резерві, зобов’язані уточнити протягом 60 днів з дати початку проведення мобілізації свої облікові дані через ЦНАП, або через електронний кабінет, або в ТЦК та СП |
Військова служба жінок (п. 12 ст. 1) | Жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час у добровільному порядку |
Види військової служби (п. 6 ст. 2) | Строкову військову службу замінює базова. Базову загальновійськову підготовку включать до навчальних планів закладів вищої освіти всіх форм власності як окрему навчальну дисципліну. Таку підготовку проводитимуть з громадянами України чоловічої статі, для жінок — добровільно. Порядок проведення базової загальновійськової підготовки визначатиме Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу» та нормативно-правові акти КМУ. Порядок і строк проходження цього виду служби, звільнення від проходження або отримання відстрочки регулюватиме низка статей |
Придатність до військової служби (ст. 11) | Зникне поняття «непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час». Комісія з питань взяття на військовий облік прийматиме одне з рішень:
|
Військовий облік | Багато уточнень щодо взяття/зняття/виключення з військового обліку. Серед новацій — на військовому обліку призовників перебуватимуть максимум до 25 років. На військовий облік військовозобов’язаних призовників братимуть одразу після проходження базової загальновійськової підготовки а також у випадку звільнення від направлення для проходження базової військової служби. У період проведення мобілізації (крім цільової) та/або протягом дії правового режиму воєнного стану призовники, військовозобов’язані та резервісти, які залишили або покинули своє місце проживання, зобов’язані в семиденний строк з дати взяття на облік внутрішньо переміщеної особи стати на військовий облік у ТЦК та СП |
Призов під час мобілізації (ст. 39) | Призивають резервістів та військовозобов’язаних, які перебувають у запасі та не заброньовані незалежно від місця їх перебування на військовому обліку. На військову службу можуть призвати за бажанням засуджених осіб, які звільнені від відбування покарання з випробуванням, крім тих, кого засудили за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, а також злочинів, передбачених статтями 402—406, 408—411, 426—433, 437—442 Кримінального кодексу України |
Закон України «Про правовий режим воєнного стану» | |
Обмеження змінювати місце проживання без дозволу ТЦК та СП (ст. 8) | Скасовується |
Закон України «Про державну службу» | |
Обмеження права на держслужбу (ст. 19) | На державну службу не може вперше вступити особа чоловічої статі віком до 60 років, яка не пройшла базової загальновійськової підготовки або військової служби, крім осіб, звільнених від проходження базової військової служби або визнаних за станом здоров’я непридатними до проходження військової служби. |
У Заключних положеннях законопроєкту — ціла низка настанов і строки, коли їх виконуватимемо. Але наразі зарано вчиняти якісь дії. Дочекаймося руху законопроєкту, прийняття та підписання закону Президентом. Про всі заходи, які потрібно буде виконати після набрання чинності законом, ми обов’язково розкажемо та надамо алгоритми процедур та зразки документів.