Кодекс про адміністративні проступки на заміну КпАП, — законопроєкт
У травні 2022 року КМУ отримав завдання розробити протягом одного року та внести на розгляд ВРУ не тільки проєкт Трудового кодексу, а й Кодексу України про адміністративні проступки (пп. 4 п. 3 розд. ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про дерадянізацію законодавства України» від 21.04.2022 № 2215-IX).
28 червня 2024 р. у ВРУ зареєстрували проєкт Кодексу України про адміністративні проступки № 11386 (далі — проєкт Кодексу).
Проєкт Кодексу уміщує 9 розділів, розподілених на 55 глав до складу яких входить 503 статті.
- Загальна частина містить розділи:
- Законодавство про адміністративні проступки.
- Адміністративний проступок.
- Правові наслідки адміністративного проступку.
- Особлива частина містить розділи:
- Адміністративні проступки у сфері праці, охорони здоров’я, моральності, культурної спадщини та благоустрою.
- Адміністративні проступки у сфері забезпечення публічної безпеки, безпеки виробництва та будівництва і безпеки транспорту.
- Адміністративні проступки у сфері забезпечення екологічної безпеки, громадського здоров’я, охорони довкілля, туризму та курортів.
- Адміністративні проступки у сфері охорони власності та здійснення господарської і фінансової діяльності.
- Адміністративні проступки управління в інформаційній сфері, сфері оборони, військового обов’язку, безпеки державного кордону України, а також забезпечення функціонування публічної служби.
Процедурна частина містить розділ 9. Провадження в справі про адміністративний проступок.
Проєкт Кодексу:
- передбачає новації в адміністративній відповідальності посадових осіб;
- змінює підходи до визначення вини;
- розмежовує кримінальні та адміністративні правопорушення тощо.
Як зазначають автори проєкту Кодексу, за 40 років з моменту, як прийняли КпАП, більше ніж 300 законами до нього внесли тисячі поправок, які в результаті змінили не лише його конструкцію, а повністю зруйнували той правовий фундамент та цілісність, які притаманні актам законодавства.
Застарілість норм КпАП призвели до того, що сьогодні адміністративна відповідальність розбалансована, частина складів адміністративних правопорушень не відповідають реальній ситуації, а санкції за окремі правопорушення недієві.
Внаслідок застарілості КпАП відсутній механізм притягнення до адміністративної відповідальності юридичних осіб. Продовжує діяти модель, за якою до відповідальності притягують посадових осіб підприємств, установ, організацій, як це сформувалась за часів радянського періоду завдяки відсутності юридичних осіб приватного права.
Проєкт Кодексу передбачає, що діяння юридичної особи вважатимуть караним, якщо воно є наслідком діянь фізичних осіб, які її представляли у відповідних відносинах. Питання про характер і межі відповідальності посадової особи вирішуватимуть в межах юридичної особи, поза інститутом адміністративної відповідальності.
Проєкт Кодексу також вносить зміни до 84 законодавчих актів України.
Людмила Герега
За інформацією КМУ