Держпраці наголосила на важливості надання першої психологічної допомоги на роботі.
Так, завданнями такої допомоги є:
- оцінка безпекової ситуації навколо;
- оцінка першочергових потреб і проблем (спочатку потрібно задовольнити базові потреби в їжі, воді, безпечному середовищі);
- вислуховування;
- надання корисної інформації та контакт зі службами професійної допомоги та рідними.
6 психологічних ефектів, які впливають на нашу поведінку
У Державній службі з питань праці пояснили, що надавати першу психологічну допомогу може штатний психолог або ж навчені працівники (профільна освіта не обов'язкова). Водночас потерпілим необхідно в подальшому звертатися до фахівців.
Надаючи допомогу, важливо не нашкодити при цьому потерпілому. Для цього слід:
- дотримуватися конфіденційності;
- перебуваючи поруч, дотримуватися зручної для людини дистанції;
- не нав’язувати, а пропонувати допомогу
- не розпитувати, а просто слухати;
- якщо людина хоче мовчати — помовчіть разом з нею;
- не виявляти осуду;
- поводитися спокійно та терпляче;
- приймати всі емоції потерпілого;
- не торкатись та не обіймати людину, якщо для неї це неприпустимо;
- говорити доступно;
- не розповідати про власні проблеми — краще говорити про те, який ви маєте досвід в управлінні стресом.
Пам'ятайте: Людина може бути не готова говорити, але потребувати підтримки. Запитайте, чи потребує людина якоїсь допомоги. Запропонуйте гарячий напій та скажіть, що можете просто побути з людиною в тиші. Також можна використовувати позитивне невербальне спілкування: зберігати відкрите положення тіла, підтримувати візуальний контакт, демонструючи свою небайдужість.
Нагадайте потерпілому, що його емоції — нормальна реакція на ненормальні події.
Водночас є фрази, які не можна говорити у такій ситуації. Це:
- «Мені теж важко, але ж я якось справляюся»
- «Ти не повинен (повинна) так думати. Не думай про це»
- «Це взагалі не проблема»
- «Все могло бути гірше»
- «З тобою щось не так»
- «Я б на твоєму місці…»
- «Все буде добре»
- «Я тебе розумію»
- «Заспокойся, не плач, візьми себе в руки»
- «Тобі пощастило, що ти вижив (вижила)… Головне, що залишилися живі…»
- «Нічого страшного – усе ще наживете…»
- «Чого ти впав (впала) на підлогу, ніяких вибухів не було»
За матеріалами Центрально-Західного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці