Працевлаштування внутрішньо переміщених осіб (або, як їх звикли нині називати, — переселенці) із зони АТО здійснюється на загальних підставах, а умови їх працевлаштування (основне місце роботи, сумісництво) залежатимуть від того, чи має кандидат на працевлаштування трудову книжку.
Видача дубліката трудової книжки
При цьому варто розглядати й таку можливість як видача дубліката трудової книжки. Розділ 5 «Дублікат трудової книжки» Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників доповнено пунктом 5.6, яким відтепер урегульовано порядок видачі дубліката трудової книжки працівнику, який не має доступу до своєї трудової книжки, оскільки на території, де він працював, сталася надзвичайна ситуація, передбачена Кодексом цивільного захисту України, або проводиться антитерористична операція.
Працівник може отримати дублікат трудової книжки за новим місцем роботи. Підставою для цього слугуватиме його заява та інформація довільної форми, яку надає у письмовому вигляді штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації про виникнення надзвичайної ситуації або Антитерористичного центру при Службі безпеки України про проведення антитерористичної операції на території, де працював раніше працівник.
Коли з’являється можливість перенести записи з дубліката до оригіналу трудової книжки, на першій сторінці дубліката зазначається «Дублікат анульовано», посвідчується печаткою роботодавця за останнім місцем роботи та повертається працівнику.
За умови видачі дубліката трудової книжки працевлаштування відбуватиметься на основне місце роботи.
Права, обов’язки та гарантії переселенців
Випробування внутрішньо переміщеним особам не встановлюється (ст. 26 Кодексу законів про працю України ).
Заходи сприяння зайнятості переселенців поширюються на осіб, які зареєстровані як безробітні в органах Державної служби зайнятості і працевлаштовуються за її направленням. Такими заходами є:
- компенсація переселенцям фактичних транспортних витрат на переїзд до іншої адміністративно-територіальної одиниці місця працевлаштування, а також витрат для проходження за направленням органу Державної служби зайнятості попереднього медичного та наркологічного огляду відповідно до законодавства, якщо це необхідно для працевлаштування;
- компенсація витрат роботодавця на оплату праці (але не більше середнього рівня заробітної плати, що склався у відповідному регіоні за минулий місяць) за працевлаштування переселенців на умовах строкових трудових договорів тривалістю не більше шести календарних місяців, за умови збереження гарантій зайнятості такої особи протягом періоду, що перевищує тривалість виплати у два рази.
Тривалість компенсації витрат роботодавця, який працевлаштовує переселенців з числа громадян, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню (ч. 1 ст. 14 Закону про зайнятість ), понад шість місяців, але не більше 12-ти календарних місяців, визначається рішенням регіональних координаційних комітетів сприяння зайнятості за погодженням з відповідним територіальним органом Державної служби зайнятості:
- компенсація витрат роботодавця, який працевлаштовує переселенців строком не менше ніж на 12 календарних місяців, на перепідготовку та підвищення кваліфікації таких осіб. Сума компенсації встановлюється в межах вартості навчання з перепідготовки та підвищення кваліфікації, але не може перевищувати десятикратний розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на дату здійснення роботодавцем такої оплати.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"