Редакція журналу «Кадровик-01» разом з HR-експертами вибрала п’ять нестандартних запитань, щоб виявити приховані мотиви кандидатів. Відповідали на них респонденти з різних професійних сфер, а інтерпретували відповіді психологи та фахівці з оцінки персоналу. Користуйтеся цим простим інструментом, і дізнаєтеся про претендента те, про що він планував змовчати.
1. Що ви прочитали для свого професійного розвитку за останні місяці?
Це запитання допоможе з’ясувати, чи націлений кандидат на професійне зростання і чи дійсно захоплений своєю справою. Ви дізнаєтеся, наскільки претендент серйозно ставиться до змісту своєї роботи, зрозумієте його прагнення: професійно вдосконалюватися чи навпаки — діяти автоматично, плисти за течією після здобуття освіти.
Варіанти запитання:
«Які семінари, конференції або лекції ви відвідали нещодавно?»
«Кого ви вважаєте авторитетом у вашій професійній сфері?»
На перший погляд, запитання прості. Однак на практиці вони часто збивають з пантелику претендентів, які не вважають за потрібне оновлювати знання. Людина, неспроможна згадати авторів і назви матеріалів, починає нервувати, щось вигадувати або віджартовуватися.
Спеціаліст, який дійсно захоплений своєю справою, розповість вам, що нове з’явилося в його професії, про що сперечаються на форумах його колеги, назве кілька актуальних видань, інтернет-порталів та прізвища авторів.
Сторітелінг у роботі HR-менеджера: 4 принципи
2. У вас з’явилося необмежене джерело доходу. Як будуватимете своє життя?
Запитайте про це і ви дізнаєтеся, прагне кандидат до самореалізації чи працює вимушено. Це запитання — вигадка, тому не треба уточнювати співрозмовнику, звідки у нього візьмуться гроші. Поясніть, що йдеться про надприродне невичерпне джерело доходу. Запропонуйте кандидату поставитися до цього, як до гри.
Відповідей може бути безліч. І єдиної правильної немає. Кожен бачить запропоновані обставини по-своєму. Редакція виявила три групи відповідей.
Перша група — «Я вільний!». Людина говорить буквально, що нарешті покладе край рабському життю «найманця» і почне жити: подорожувати, вирощувати квіти, писати картини або візьметься за книгу. У цій відповіді немає нічого поганого, якщо позиція, на яку ви розглядаєте кандидата, з розряду лінійних виконавців. Зазвичай на таких посадах працюють не за покликанням, а тому, що треба утримувати сім’ю і на щось жити. Самореалізуються в чомусь іншому. Наприклад, людина не відчуває натхнення за касою супермаркету, але щаслива, коли співає в караоке.
Друга група — «Натисну на гальма». Сюди можна віднести міркування претендента про те, що, навіть за наявності такого джерела доходу, людина все одно продовжить займатися своєю справою, просто менш інтенсивно. Наприклад, перейде на віддалений графік або стане фрілансером, а може, почне працювати на себе.
Третя група— «Не хочу ніяких змін». Співрозмовник каже, що «постійний дохід — це добре, але роботу свою не кину». Можливо, перед вами консервативна людина, якій важко уявити, що можна побудувати життя інакше. Це фахівець, який усвідомлено вибрав справу, любить те, чим займається.
3. Уявіть, що вашої професії більше не існує. Чим ви займатиметесь?
Це запитання допоможе вам з’ясувати, як претендент поводитиметься в невизначеній ситуації, наскільки він гнучкий і готовий до змін, чи має активну позицію щодо свого життя.
Добре, коли співрозмовник міркує так: «Якщо моєї професії більше немає, уважніше придивлюся до близьких за напрямком діяльності. Користуючись власним досвідом, опаную тонкощі нової професії».
Є схожі відповіді, але дещо з іншим змістом: кандидат впевнений, що не розгубиться, якщо професія зникне. Він вірить у свої сили, нічого не боїться і готовий взятися за нове, не пов’язане з його освітою й досвідом.
4. Які плюси та мінуси системи довічного найму?
Після такого провокативного запитання зрозумієте, що може змусити вашого співрозмовника звільнитися з роботи. Адже воно зведе нанівець ризик почути від кандидата брехню. Якщо запитати про ймовірні причини звільнення прямо, претендент приховає справжні мотиви і дасть соціально бажану відповідь.
Фіксуйте, що претендент вважає для себе прийнятним, а з чим не готовий миритися. Плюси, які він назве — це в широкому сенсі очікування фахівця від роботи, а мінуси — чинники, які змусять його рано чи пізно звільнитися.
Один кандидат відповість, що плюси довічного найму очевидні: стабільність, упевненість в майбутньому, можливість удосконалюватися, добре знайомий колектив. А мінуси — незначні. Наприклад, буде складно працювати в колективі у разі виникнення конфлікту. І ще є небезпека за багато років на одному місці занудьгувати.
Інший респондент продемонструє протилежну позицію — зазначить, що мінусів більше. Якщо працювати в одній компанії багато років, складніше будувати кар’єру і розвиватися. Старожил бачить лише одну модель організації, один стиль управління і вже психологічно не може зійти з обраного шляху.
5. Назвіть людей, з якими ви не знайомі, але захоплюєтеся ними. Чим саме?
Відповідь на це запитання покаже, які якості, риси, вчинки і досягнення в інших цінує кандидат. А ще ви дізнаєтеся, яких якостей не вистачає йому.
Варіанти запитань:
«З ким із сучасних знаменитостей вам цікаво було б поговорити? Що б ви запитали?»
«Який історичний діяч вас захоплює?»
Коли людина розмірковує про незнайомих людей, вона говорить не про їхні реальні якості, а про своє уявлення про них. Слухайте, які прояви людей співрозмовник вважає гідними поваги і захоплення. Запитайте, чи має він сам якісь з перелічених якостей. Такий прийом дасть більше корисної інформації про особу, ніж пропозиція розповісти про свої позитивні і негативні якості.
Почувши запитання, співрозмовник може спочатку насторожитися і відповісти так: «У мене немає кумирів!». Не поспішайте робити висновок, що перед вами соціопат, який погано уживається з іншими. Швидше за все, це перша реакція, яку кандидат видав від несподіванки. Зауважте, що вам цікаво дізнатися, що взагалі приваблює в людях вашого співрозмовника. Поясніть, що не чекаєте правильної чи неправильної відповіді. Для вас важливо зрозуміти, які якості або досягнення інших людей йому близькі.
★ 12 ідей для мотивації персоналу ★
Поради насамкінець
1. Нестандартні запитання корисні в тих компаніях, де управлінці і HR-менеджери точно знають, яких кандидатів, з якими особистими якостями вони б хотіли бачити в своїй команді та корпоративній культурі. В іншому випадку можна отримати аж ніяк не те, що задумували.
2. Не спонукайте кандидата до правильної відповіді. Часто в запитанні рекрутера легко зчитується бажана відповідь. Така «правда» компанії не потрібна. Якщо рекрутер неправильно з’ясує справжні мотиви і погляди співрозмовника, в компанію може потрапити випадкова людина.
3. Коли готуватиметеся до співбесіди, скористайтеся таблицею з інтерпретаціями відповідей. Пересвідчіться на практиці, що нестандартні запитання «розворушать» кандидата та складуть його реальний портрет.
І пам’ятайте: нестандартні запитання — не для того, щоб загнати кандидата у глухий кут. Це лише спосіб ліпше зрозуміти його особливості.
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"