Оцінювання повсякденного функціонування: як відбувається встановлення інвалідності
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
Підставою для отримання підтримки, соціальних послуг, реабілітації або встановлення інвалідності наразі є оцінювання повсякденного функціонування. Направлення на таке оцінювання можна отримати у лікуючого лікаря (як профільного, так і сімейного за його відсутності) або ж від голови військово-лікарської комісії.
Трудові відносини з особами з інвалідністю
У Міністерстві охорони здоров'я зауважили, що, навіть коли йдеться про обстеження військовослужбовців, військові частини не оформлюють направлення на оцінювання повсякденного функціонування. У міністерстві радять військовим за можливості проходити оцінювання під час відпустки за станом здоров’я після звернення до лікаря. Якщо ж особа перебуває у військовій частині, варто спершу звернутися до медичного працівника з проханням направити на проходження ВЛК або на консультацію до профільного лікаря, і вже там отримати направлення на оцінювання.
Кабінет Міністрів визначає перелік критеріїв, які є підставами для направлення на оцінювання. Зокрема, це:
- більш як 4 місяці лікування захворювання або травми (для туберкульозу — понад 10 місяців);
- незворотні зміни у стані здоров’я;
- медичне втручання з визначеного переліку (ампутація, ендопротезування, трансплантація тощо);
- діагноз із затвердженого переліку;
- настання строку повторного оцінювання для вже встановленої інвалідності.
Також направити на оцінювання можуть, якщо стан здоров’я не дозволяє повернутися до роботи після тривалого лікування — для продовження медичного висновку про тимчасову непрацездатність. В такому разі направлення варто оформлювати заздалегідь до завершення лікарняного. Як кажуть у МОЗі, такі випадки розглядають пріоритетно.
Направлення на оцінювання повсякденного функціонування формує саме той лікар, який надає медичну допомогу людині з основного захворювання, що є підставою для оцінювання. Проте у разі сумнівів людину можуть скерувати до вузькопрофільного спеціаліста. Направлення видає той лікар, який підписав консультативний висновок або медичне заключення з рекомендацією провести оцінювання. Винятки можливі лише коли лікування завершено або ж немає доступу до закладу, де його проводили.
Так само з лікарем пацієнт обирає бажану форму проведення оцінювання (очна, заочна, виїзна або ж через засоби дистанційного звʼязку) та заклад охорони здоровʼя з експертною командою (незалежно від місця реєстрації). Після внесення направлення на оцінювання до електронної системи охорони здоров’я та постановки в чергу на розгляд пацієнта мають поінформувати про дату та час оцінювання через електронну пошту або рекомендований лист.
МОЗ навело перелік документів, які знадобляться для оцінювання повсякденного функціонування:
- документи на посвідчення особи (паспорт, РНОКПП, військово-обліковий документ);
- медична документація для підтвердження діагнозу (і раніше встановлених інвалідностей);
- результати актуальних обстежень;
- попередні індивідуальні програми реабілітації (ІПР);
- висновки фахівців з реабілітації про потреби в допоміжних засобах реабілітації (ДЗР) та медичних виробах (МВ);
- документи про причини інвалідності (акти розслідувань, витяги з ЄРДР, висновки міжвідомчих комісій, документи ВЛК, свідоцтво про хворобу, протокол засідання штатної військово-лікарської комісії тощо);
- заява про присутність уповноваженої особи на оцінюванні чи здійснення аудіо- та відеофіксації (за бажання).
Також потрібно буде надати контактні дані — електронну адресу та, за потреби, адресу для паперової кореспонденції. Подача документів може відбуватися у паперовій формі або в електронному вигляді.
У МОЗ наголосили, що для проходження оцінювання не потрібні ані висновки обласних спеціалістів, ані направлення від ЛКК, ані згода на обробку персональних даних. Кольорові скан-копії можуть вимагати, лише якщо колір має значення — наприклад, коли йдеться про медичні зображення.
Зауважте: якщо лікар не видає направлення чи ви не погоджуєтеся з його рішенням, можна звернутися за консультацією до іншого фахівця чи подати запит на повторний розгляд. Також можна поскаржитись керівництву закладу охорони здоров'я чи надіслати скаргу на гарячу лінію МОЗ.
За інформацією Міністерства охорони здоров’я України