Порядок працевлаштування осіб з інвалідністю

Автор
порталу «Кадровик-01»
Держава захищає права працівників з інвалідністю та гарантує їм право на роботу. Як приймати на роботу таких працівників і дотримати вимог законодавства? Як оформити наказ про прийняття на роботу інваліда? Вберегтися від помилок під час працевлаштування осіб з інвалідністю допоможе консультація нашого експерта

Документи для прийняття на роботу інваліда               

Стаття 24 КЗпП містить чіткий перелік документів, які громадянин повинен подати для укладання трудового договору. Документ про стан здоров’я є одним із них.

Обов’язково принести документ про стан здоров’я повинні особи, які мають встановлену інвалідність. Це важливо, адже відповідно до КЗпП підприємствам заборонено укладати трудовий договір з громадянином, якщо відповідно до медичного висновку йому за станом здоров’я протипоказана запропонована робота (ч. 7 ст. 24 КЗпП). Також законодавство вимагає від роботодавця створити безпечні та нешкідливі для здоров’я особи з інвалідністю умови праці (ч. 1 ст. 25 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII; далі — Закон № 875).

Прийняття документів у "новачка": що необхідно зробити кадровику, а що заборонено

Ступінь втрати здоров’я, тобто інвалідність, шляхом експертного обстеження встановлюють органи медико-соціальної експертизи центрального органу виконавчої влади (ч. 1 ст. 3 Закону № 875).

При прийнятті на роботу особа з інвалідністю подає роботодавцю два документи, видані медико-соціальною експертною комісією (МСЕК):

  • довідку до акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності (форма № 157-1/о, затверджена наказом МОЗ від 30.07.2012 № 577); у ній мають бути зазначені характер та умови праці особи з інвалідністю — на зворотному боці
  • індивідуальну програму реабілітації (далі ― ІПР). У розділі 5 «Трудова реабілітація» ІПР докладно описані всі чинники та складники подальшої трудової діяльності особи з інвалідністю (п. 2.7.5. Порядку складання форм індивідуальної програми реабілітації інваліда, дитини-інваліда, затвердженого наказом МОЗ від 08.10.2007 № 623)

Якщо згаданих документів немає, роботодавець не зможе гарантувати при прийнятті на роботу інваліда безпечні та нешкідливі умови праці і відповідно порушить вимоги Закону № 875.

За порушення Закону № 875 винні особи нестимуть матеріальну, дисциплінарну, адміністративну чи кримінальну відповідальність (ст. 42 Закону № 875).

Важливо! Мати лише пенсійне посвідчення, щоб працевлаштуватися, замало.

На підставі пенсійного посвідчення особі з інвалідністю роботодавець може забезпечити пільги та гарантії, наприклад, включити такого працівника до нормативу з працевлаштування інвалідів та надати пільги щодо відпусток. За умови, що у пенсійному посвідченні вказані група і причина інвалідності, за потреби — основні нозологічні форми захворювань (слуху, зору, ураження опорно-рухового апарату). Так скеровує частина 4 статті 4 Закону № 875.

Наголошуємо, що саме тільки пенсійне посвідчення не дає змоги роботодавцю організувати потрібні умови праці особі з інвалідністю. Тож приймати лише його як документ при працевлаштуванні роботодавець не може.

 

Умови праці для працевлаштування інвалідів в Україні

З’ясуємо, як упевнитися, що працівник з інвалідністю має умови праці відповідно до рекомендацій МСЕК.

Щойно отримаєте ІПР і довідку до акта огляду МСЕК, ознайомтеся з висновками та рекомендаціями МСЕК. Оскільки роботодавець повинен дотримуватися певних правил, а саме:

  • працевлаштовувати осіб з інвалідністю відповідно до медичних рекомендацій (ст. 172 КЗпП)
  • створювати для осіб з інвалідністю умови праці з огляду на рекомендації МСЕК та ІПР
  • вживати додаткових заходів безпеки праці з урахуванням особливостей працівників з інвалідністю (ст. 12 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-ХІІ; далі — Закон № 2694)

Поміркуйте, чи умови роботи за посадою, яку займатиме особа з інвалідністю, відповідають рекомендаціям МСЕК. Якщо ні, проаналізуйте, чи зможете змінити їх відповідно до ІПР. Якщо підприємство не виконує норматив із працевлаштування інвалідів, воно зацікавлене мати в штаті працівника цієї категорії. Тож важливо зважити, що вигідніше: підлаштувати умови на робочому місці для особи з інвалідністю чи організувати для неї неповний робочий час, а чи нести адміністративно-господарську відповідальність за невиконання нормативу.

Якщо людина має інвалідність, це не означає, що вона не може повноцінно працювати. Іноді на підприємстві для неї достатньо організувати додаткове освітлення або ввести неповний робочий час. Часом такі працівники навпаки зможуть працюватимуть у нічний час або ж надурочно.

Прийняття на роботу інваліда      

Коли матимете на руках усі документи, що потрібні для працевлаштування, та будете певні, що умови роботи відповідають рекомендаціям МСЕК, оформлюйте на роботу. Розглянемо порядок прийняття на роботу інваліда.

1. Підготуйте наказ про прийняття на роботу та сповістіть ДПС

Якщо немає укладеного трудового договору, затвердженого наказом чи розпорядженням роботодавця, та сповіщення про це ДПС, роботодавець не має права допустити працівника до роботи (ч. 4 ст. 24 КЗпП).

Підставою для наказу про прийняття на роботу буде заява працівника. При укладанні письмового трудового договору, як підставу до наказу вкажіть його реквізити. У наказі про приймання зазначте всі можливі особливі умови праці, як-от зайнятість на умовах неповного робочого дня.

Часом недосвідчені кадровики шукають в інтернеті зразок наказу про прийняття на роботу інваліда.

Увага! КЗпП забороняє жодну дискримінацію у сфері праці, зокрема за станом здоров’я, інвалідністю, підозрою чи наявністю захворювання на ВІЛ/СНІД (ст. 2-1 КЗпП).

Тобто текст наказу готуйте за загальноприйнятими правилами, адже він ідентичний тому наказу, який оформлюєте на кожного працівника.

Якщо особу з інвалідністю приймаєте на роботу не за направленням центру зайнятості, можете встановити для неї випробування. 

 

2. Ознайомте працівника під підпис з умовами праці, колдоговором, ПВТР

3. Додайте до трудової книжки запис про роботу

Коли укладаєте договір, поцікавтеся у працівника, чи вносити до його трудової книжки запис про роботу. Адже з 10.06.2021 такий запис вносять у трудові книжки нових працівників за їхнім бажанням.

4. Сформуйте особову справу, внесіть дані до особової картки П-2

Заповніть особову картку П-2 на працівника, якого берете на роботу.

Формувати на працівника особову справу маєте, якщо він є сумісником або належить до однієї з категорій — керівники, менеджери, службовці, професіонали, фахівці (ст. 493 Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших установ, підприємств та організацій, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5).

5. Додайте працівника в норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю

Виконувати норматив із працевлаштування осіб з інвалідністю мають підприємства, де працюють понад вісім працівників. Датою включення працівника в цей норматив є дата прийняття на роботу.

Рекомендація місяця від редакції порталу «Кадровик-01»

Запрошуємо на вебінар «Перевірки Держпраці під час воєнного стану», який відбудеться 23 травня. Спікер — посадова особа Держпраці. У програмі — підстави для перевірки, як уникнути штрафів, різниця між трудовим договором і ЦПХ.

❗️Якщо хочете отримати персональну відповідь від посадової особи Держпраці, поставте запитання до 20 травня включно в чат вебінару❗️

Щоб переглянути вебінар та отримати сертифікат, реєструйтеся Система «Експертус Кадри» святкує День народження

Перевірки Держпраці під час воєнного стану

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді