Відповідальність за порушення вимог безпеки та захисту здоров’я працівників планують посилити, — законопроєкт
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
Відповідальність за порушення законодавства про охорону праці
9 жовтня 2025 р. у ВРУ зареєстрували проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо відповідальності за порушення вимог законодавства про безпеку та здоров’я працівників на роботі» № 14109 (далі — Законопроєкт № 14109). Документ системно та невід’ємно пов’язаний із проєктом Закону України «Про безпеку та здоров’я працівників на роботі» від 13.10.2023 № 10147.
Читайте також: Вимоги до організації безпеки та здоров’я працівників планують змінити
Законопроєкт № 14109:
- замінить:
- слова «безпека праці» або «охорона праці» європейським терміном «безпека працівника»;
- назву центрального органу виконавчої влади що реалізує державну політику у сфері охорони праці на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпеки та здоров’я працівників на роботі;
- встановить відповідальність за порушення вимог безпеки і захисту здоров’я працівників від ризиків, що виникають або можуть виникнути у вибухонебезпечному середовищі.
Відповідні зміни планують внести до Кодексу України про адміністративні правопорушення (КпАП) та Кримінального кодексу України (КК), які уточнять перелік адміністративних правопорушень у сфері безпеки працівника, оновлять зміст, виключать застарілі норми тощо.
Аналогічні положення містив проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за порушення вимог законодавства про безпеку та здоров’я працівників на роботі» від 13.10.2023 № 10148. Його зняли з розгляду 17.07.2025.
Нагадаємо, що наразі адміністративну відповідальність в сфері охорони праці передбачає стаття 41 КпАП, зокрема за порушення:
- терміну та порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці;
- фактично допустили до роботи без оформлення трудового договору (контракту), допустили до роботи іноземця або особу без громадянства та особу, стосовно якої прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, на умовах трудового договору (контракту) без дозволу на застосування праці іноземця або особи без громадянства;
- порядку повідомлення/надання інформації Держпраці, про нещасний випадок на виробництві;
- вимог законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці.
Найбільша сума штрафу встановлена за фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору — до 1000 нмдг.
Кримінальна відповідальність передбачена у разі порушення будь-якої норми акта у сфері охорони праці, зокрема й норм внутрішніх наказів, положень, інструкцій підприємства (ст. 271 КК). Кримінальна відповідальність у сфері охорони праці настає, якщо виникли тяжкі наслідки, зумовлені порушенням. Серед них — шкода здоров’ю потерпілого, загибель людей тощо. Максимальне покарання — позбавлення волі на строк до 7 років.
Ірина Матійко
За інформацією ВРУ