Нещодавно Мінсоцполітики підготувало законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо мінімальних розмірів оплати праці». Головна мета — створення правових умов для встановлення розмірів мінімальної заробітної плати на рівні вищому від прожиткового мінімуму для працездатних осіб і приведення поняття мінімальної заробітної плати у відповідність до міжнародних норм та європейської практики.
Рекомендацією МОП № 135 до Конвенції МОП № 131 про встановлення мінімальної заробітної плати з особливим урахуванням країн, що розвиваються визначено:, «Основною ціллю встановлення мінімальної заробітної плати має бути надання особам, працюючим за наймом, необхідного соціального захисту відносно мінімально допустимих рівнів заробітної плати».
У країнах Європи мінімальна заробітна плата забезпечується усіма складовими заробітної плати, крім компенсаційних виплат, і складає 50-60 відсотків середньої заробітної плати по країні.
В Україні мінімальна заробітна плата забезпечується лише тарифною частиною заробітної плати, що необ’єктивно відображає мінімальні доходи працівників у частині надтарифної зарплати, та складає 30-35 відсотків середньої заробітної плати. Вона також є основою формування тарифної сітки.
Саме тому Мінсоцполітики пропонує внести зміни до статей 95 і 96 Кодексу законів про працю України та до статей 3, 6 і 10 Закону України «Про оплату праці» щодо визначення поняття мінімальної заробітної плати, її забезпечення та порядку встановлення.
Мінімальна заробітна плата визначатиметься як мінімальний розмір оплати праці в нормальних умовах праці та забезпечуватиметься не лише тарифною частиною зарплати, а й іншими її складовими стимулюючого характеру (доплат, надбавок і премій, крім компенсаційних виплат за відхилення від нормальних умов).Законопроект передбачає встановлення доплати до розміру мінімальної заробітної плати у разі нарахування роботодавцем заробітної плати нижче розміру мінімальної заробітної плати.
Також змінюватиметься порядок формування тарифної сітки оплати праці. Зокрема, передбачається, що підприємства самостійно у колективних договорах визначатимуть і переглядатимуть тарифні сітки.З метою недопущення необґрунтованого зниження частки тарифної зарплати працівників установлюється нижня межа тарифної ставки, яка не може бути меншою ніж 60 % розміру мінімальної заробітної плати.
Для працівників бюджетних установ та організацій Кабмін встановлюватиме мінімальний посадовий оклад (тарифну ставку), на основі якого формуватимуться схеми посадових окладів.
Статтю 9 Закону України «Про колективні договори і угоди» доповнять нормою щодо надання права Кабміну (за зверненням однієї або кількох організацій роботодавців чи профспілок) поширювати дію галузевої угоди або окремих її положень і на підприємства, які не брали участь у її укладанні.
Запропоновані зміни сприятимуть підвищенню мінімальної заробітної плати до рівня фактичного прожиткового мінімуму, зростанню середньої зарплати на 50 відсотків, встановленню значно вищих державних мінімальних гарантій в оплаті праці ( майже в 1,5 рази) та легалізації до 2,5 млн робочих місць. Це також дозволить ліквідувати існуючий розрив між розміром мінімальної заробітної плати та першим тарифним розрядом ЄТС у бюджетній сфері.
Підготував
Валентин Ковальський,
головний редактор порталу prokadry.com.ua