Наслідки непроведення атестації робочих місць за умовами праці — роз’яснює Держпраці

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
При зверненні працівника до суду щодо відшкодування матеріального і морального збитку у разі погіршення стану здоров’я через дію шкідливих виробничих факторів, компенсації за шкідливі умови праці, не проведення атестації є доказом провини роботодавця.

Управління Держпраці у Миколаївській області (далі — Держпраці) наголосила на негативних наслідках непроведення атестації робочих місць за умовами праці (далі — атестація).

Якщо атестацію не проведено, а підприємство виплачує компенсації і надає гарантії працівникам (додаткові відпустки, підвищена оплата праці, спецодяг і т. д.), то при перевірці можуть виникнути питання з приводу правомірності таких виплат (для роботодавців, що перебувають на бюджетному фінансуванні), а також проблеми з оподаткуванням таких виплат.

Працівник, який працює в шкідливих умовах праці, може звернутися до суду і вимагати відшкодування матеріального і морального збитку у разі погіршення стану здоров’я через дію шкідливих виробничих факторів, компенсації за шкідливі умови праці. У такому разі, непроведення атестації не тільки не врятує роботодавця від відповідальності, але, навпаки, стане доказом його провини.

За непроведення атестації, порушення термінів проведення керівник підприємства може бути притягнений до адміністративної відповідальності  (ч. 1 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Держпраці зауважує, що атестація робочих місць потрібна:

  • керівнику, оскільки відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації робочих місць покладено на керівника підприємства.
  • працівнику, оскільки атестація робочих місць є правовою підставою отримання компенсацій та гарантій для працівників із шкідливими і небезпечними умовами праці (доплат до заробітної плати, додаткових оплачуваних відпусток, спеціального харчування тощо).

Атестація має важливе соціально-гігієнічне значення:

  • дозволяє своєчасно виявити шкідливі і небезпечні фактори виробничого середовища і трудового процесу і встановити причини їх виникнення;
  • проводить комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам;
  • аналізує реалізацію технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці;
  • визначає пріоритетні напрями модернізації обладнання та технологічних процесів  для розробки і впровадження цілеспрямованих санітарно-гігієнічних та медико-профілактичних заходів, виходячи із специфіки умов праці на конкретних підприємствах.

За інформацією Управління Держпраці у Миколаївській області

додаток

Правила розрахунку нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2026 році

Статті за темою

Усі статті за темою

Дії кадрової служби у разі реорганізації підприємства

Підприємство реорганізується, змінюється назва або форма власності. У деяких працівників зміниться назва посади і код за Класифікатором професій. Як правильно оформити такі зміни? Що робити з працівниками, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та у щорічній відпустці? Чи потрібно складати і затверджувати нову номенклатуру справ, якщо зміни відбуватимуться з 1 грудня? Що робити з особовими справами і картками П-2? Філія без права юридичної особи перетворюється у відділення філії, як це вплине на роботу відділу кадрів?
34871

Перелік посад працівників з ненормованим робочим днем

Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади за погодженням з відповідними галузевими профспілками можуть затверджувати орієнтовний перелік робіт професій і посад працівників з ненормованим робочим днем. Де знайти перелік посад з ненормованим робочим днем та як ним користуватися — у статті
37617

Наказ про затвердження штатного розпису 2026

Якщо ви вже підготували штатний розпис на 2026 рік, настав час офіційно затвердити його і ввести в дію відповідним наказом. Це важливий крок для забезпечення належного функціонування організації та відповідності вимогам трудового законодавства.
27573

Виробничий календар на грудень 2025

Грудень — місяць, коли у кадровика на столі і підсумки року, і звіти, і святковий календар. У 2025-му він не дарує додаткових вихідних, тож планувати робочий графік і норми часу доведеться уважно. У статті ми зібрали все необхідне: норму робочого часу, тривалість робочого тижня та ключові кадрові звіти грудня, щоб завершити рік без авралів
2853

Завершуємо діловодний 2025-й та розпочинаємо 2026-й: шість невідкладних справ

Завершення календарного року — це час не лише підбиття підсумків, а й упорядкування ведення діловодства на підприємстві. Завершення діловодного року потребує системного підходу, адже від того, наскільки правильно організовано ведення кадрового діловодства, залежить збереження інформації. Які правила організації діловодства та архівного зберігання діють сьогодні? Як має бути здійснена організація кадрового діловодства у 2026 році? Де знайти реєстраційні форми діловода? Відповіді на ці та інші питання про правила ведення діловодства — у статті
11439

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді