До ГУ Держпраці в Одеській області звернувся працівник із запитанням: «Працюю водієм пасажирського автобуса на міжміському маршруті. Роботодавець при нарахуванні заробітної плати враховує тільки час, який витрачається суто на рух за маршрутом: від пункту відправлення до прибуття на кінцеву станцію. Чи правильно це?».
Роз'яснення Держпраці
Стосовно робочого часу водіїв окрім норм КЗпП маємо окремий документ — «Положення про робочий час і час відпочинку водіїв колісних транспортних засобів», затверджене наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 07.06.2010 р. №340 та стосується водіїв, що здійснюють внутрішні перевезення пасажирів чи вантажів, регулює питання нормування часу за кермом, загального робочого часу водіїв (період керування, підготовчо-заключний період, час простоїв, час проведення медичних оглядів тощо).
За цим Положенням робота водія — це не лише час безпосереднього перебування працівника за кермом. Документ визначає робочий час водія як час, протягом якого водій зобов’язаний виконувати свої обов’язки, визначені трудовим договором і правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Тобто до робочого часу водія включається:
- змінний період керування;
- підготовчо-заключний період;
- час простоїв не з вини водія;
- час простоїв (у пунктах навантаження та розвантаження вантажів, у місцях посадки та висадки пасажирів);
- час проведення медичних оглядів водія перед виїздом на маршрут (у рейс) та після повернення;
- час проведення робіт з усунення технічних несправностей транспортного засобу (далі – ТЗ) на маршруті (у рейсі);
- час охорони ТЗ з вантажем або без нього під час стоянки на кінцевих та проміжних пунктах у разі здійснення міжміських перевезень у випадку, якщо такі обов’язки передбачено трудовим договором, укладеним з водієм;
- половини часу, передбаченого завданням на рейс міжміського сполучення, у разі роботи двох водіїв на ТЗ, обладнаному спальним місцем;
- інший час, передбачений законодавством України.
Визначення робочого часу водія — поняття ширше, ніж безпосереднє керування пасажирським автобусом.
Склад робіт підготовчо-заключного періоду, час на їх виконання і час на проведення медичного огляду водія, охорони транспортних засобів і присутності на робочому місці водія, коли він не керує автомобілем при направленні в рейс двох водіїв, який зараховується в робочий час, встановлюються підприємством-перевізником за погодженням з виборним органом первинної профспілкової організації (профспілковим представником).
Нормальна тривалість робочого часу водіїв не повинна перевищувати 40 годин на тиждень.
Облік робочого часу водіїв здійснюється на основі табеля обліку використання робочого часу. Перевізник-роботодавець щомісяця складає графік змінності водіїв, веде відомість обліку робочого часу та відпочинку водія, у якій щодо кожної робочої зміни зазначаються планові та фактичні дані щодо маршруту, початок та кінець робочої зміни.
✍ Табель: форма і зміст, настанови і табу
Залежно від умов роботи водія облік робочого часу може бути поденний, щотижневий або підсумований. В основу цього поділу покладений відрізок часу, протягом якого роботодавець:
- здійснює підрахунок фактично відпрацьованих працівником годин з метою порівняння з установленою йому нормою робочого часу в годинах;
- установлює правові наслідки такого підрахунку (наприклад, наявність годин, відпрацьованих понад норму робочого часу, які підлягають оплаті в розмірі, визначеному ст. 106 КЗпП).
Виду обліку робочого часу роботодавець обирає самостійно залежно від установлених умов праці.
Згідно з ч. 2 ст. 30 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.95 р. № 108/95-ВР роботодавець зобов’язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку. За порушення законодавства про оплату праці винні особи притягаються до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної та кримінальної відповідальності. Як передбачено ст. 41 КпАП, порушення вимог законодавства про працю тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та громадян — суб’єктів підприємницької діяльності від 30 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, роботодавець зобов’язаний звести табель обліку робочого часу. За невиконання цього обов’язку передбачена відповідальність.
Нагадаємо, що наразі триває інформаційно-роз’яснювальна кампанія у сфері транспорту та кур’єрської діяльності, яка проводиться на виконання доручення Прем’єр-міністра України від 17.02.2020 року №6698/0/1-20 «Про вжиття заходів щодо продовження роботи по детінізації ринку праці та неприпустимості допуску до роботи працівників без оформлення трудових відносин». Як показує практика, за роз’яснювальною роботою слід очікувати на перевірки.
За матеріалами ГУ Держпраці в Одеській області