Як підтримати працівників із сімейними обов’язками: радить Держпраці

Держпраці надає загальні рекомендації для роботодавців щодо того, як підтримати працівників, зокрема із сімейними обов’язками, у період воєнного стану. Щоб реалізувати більшість із них, не потрібно залучати додаткового фінансування

list_12_07.png

 

Кадровий аудит: міні-курс

1. Створіть надійні канали комунікації з працівниками або проаналізуйте, чи ефективні ті, які маєте.

Використовуйте кілька каналів, якщо раніше мали один, і дублюйте повідомлення для працівників в альтернативних каналах –– месенджерах. Забезпечте постійну взаємодію та спілкування між працівниками, щоб мати змогу розв’язувати невідкладні питання у постійно змінних умовах.

2. Сегментуйте комунікації з огляду на життєві обставини людей.

Уточніть, хто з працівників виховує дітей, зокрема виділіть особливо вразливі категорії –– працівники, що мають дітей з інвалідністю, одинокі  матері чи батьки, багатодітні сім’ї. Таке сегментування допоможе дотримуватися законодавчих норм і гарантій у галузі праці, здійснювати  здорову політику в галузі кадрів та розв’язувати соціальні питання.

3. Передусім піклуйтесь про безпеку та здоров’я людей. 

Організуйте регулярні комунікації з органами місцевого самоврядування, військовими адміністраціями, державними органами. Стежте, щоб працівники отримували перевірену інформацію щодо того, як зв’язатися зі службами першої необхідності, волонтерськими центрами; де розміщені точки забезпечення їжі/води. 

Підготуйте та поширте пам’ятки про інтернет-ресурси, «гарячі лінії» органів влади, де працівники можуть знайти відповіді на запитання або куди звернутися за необхідності.  

4. Подбайте про психосоціальну підтримку працівників на робочих місцях.

Підготуйте добірку ресурсів, де працівники можуть дізнатися більше про ментальне здоров’я і його вплив на якість життя, отримати дієві інструменти для зміцнення психічного здоров’я та консультацію психолога.

5. Призначте відповідальних із соціальних питань серед працівників.

Під час війни важлива більша персоніфікація. 

Розробіть процедуру розгляду скарг працівників, щоб будь-який працівник мав право:

  • подати скаргу без шкоди для себе;
  • вимагати розгляду скарги на підставі відповідної узгодженої процедури.

Ознайомте працівників із цією процедурою.

6. Дотримуйтесь політики в галузі кадрів, що поважає права та інтереси працівників.

Запобігайте проявам дискримінації під час процедури укладення трудового договору, визначення умов праці і розміру заробітної плати, оцінки трудової діяльності.

Залучайте профспілки та представників працівників до розв’язання питань трудової діяльності. Проаналізуйте колективний договір та за потреби внесіть зміни з урахуванням Методичних рекомендацій щодо внесення до колективних договорів та угод положень, спрямованих на забезпечення рівних прав і можливостей жінок та чоловіків у трудових відносинах. 

7. Налагодіть співпрацю з територіальними громадами, створюйте за можливості офіційні робочі місця для неповнолітніх, особливо з матеріально не забезпечених сімей.  

Стежте за дотриманням вимог законодавчих актів щодо гарантій для працівників, особливо норм статей 55, 56, 63, 177–186–1, 188, 190– 192, 194, 195 КЗпП з урахуванням змін на період дії воєнного стану. 

8. Намагайтеся створювати належні умови праці, зокрема щодо професійної орієнтації та підготовки,  працівники, що мають сімейні обов’язки, мали змогу почати або продовжити трудову діяльність, відновити її після відсутності через сімейні обставини.

Щоб покращити якість життя працівників без додаткового використання фінансових ресурсів:

  • перегляньте графіки роботи (змінності), запровадьте гнучкі режими робочого часу ( ст. 60КЗпП), дистанційну роботу (ст. 60-2 КЗпП), використання надомної праці (ст. 60-1 КЗпП);
  • вирішіть питання організації праці для підвищення її ефективності –– обладнайте і забезпечте робочі місця для забезпечення належного виконання завдань, контролюйте навантаження з метою попередження перевтоми, встановіть відповідне програмне забезпечення, навчіть працівників нових методів роботи тощо;
  • застосовуйте нематеріальну мотивацію –– надавайте додаткові дні відпочинку, хваліть і визнавайте досягнення, давайте більше свободи дій під час виконання поставлених завдань.

9. Будьте передбачуваними, настільки можете.

Інформуйте працівників про можливі ризики і загрози, зміни в організації праці чи про звільнення завчасно. 

Якщо плануєте звільняти працівників, використовуйте технології аутплейсмента, співпрацюйте із Державною службою зайнятості, приватними рекрутинговими агентствами, допомагайте працівникам працевлаштуватіся, зокрема спілкуйтеся з іншими роботодавцями-партнерами щодо можливості працевлаштування звільнених працівників на вільні робочі місця. 

9. За можливості надавайте працівникам із сімейними обов’язками посильну матеріальну допомогу, заохочуйте працівників медичних, дитячих, культурно-освітніх, учбових і спортивних закладів у вашій громаді, які надають послуги працівникам, допомагайте їм зберегти свою діяльність.

Поширюйте інформацію про неприпустимість і заборону використання дитячої праці, переваги задекларованої праці, заходи щодо запобігання потраплянню в ситуації торгівлі людьми на своїх вебсайтах, сторінках у соціальних мережах, месенджерах тощо.

За матеріалами Східного міжрегіонального управління
Державної служби України з питань праці

 

Відновлення бронювання у Дії

Статті за темою

Усі статті за темою

Наказ про оголошення простою через відключення світла та тепла

Через військову агресію росії, частина енергетичної інфраструктури України зазнала пошкоджень. Якщо підприємство не може провадити господарську діяльність у повному обсязі через відключення електроенергії та/або теплопостачання, оформіть наказ про простій. Скористайтеся зразком із статті
19233

Калькулятор стажу — ваш онлайн помічник

Всі експерти редакції колись працювали у кадрових службах, тож знають із власного досвіду, наскільки кропітка і важлива ваша робота. А оскільки колишніх кадровиків не буває, ми раді потішити вас онлайн сервісом, який виконає самотужки частинку вашої роботи. Калькулятор допоможе при розрахунку різних періодів трудового стажу. Просто внесіть необхідні дані.
118845

Калькулятор днів відпустки

Виникли проблеми з тим, як розрахувати кількість відпускних днів? Шукаєте розрахунок днів невикористаної відпустки при звільненні онлайн? Переймаєтесь як розрахувати кількість днів відпустки за фактично відпрацьований час та як порахувати кількість днів невикористаної відпустки? Рішення усіх питань — наш калькулятор відпусток онлайн.
521007

Словник кадровика

Словник кадровика — це збірка спеціалізованих термінів і понять, які використовуються в галузі управління персоналом і кадрового обліку. Докладніше про словник кадровика та використання абревіатур в HR-сфері — у статті.
479

Заява про відстрочку через інвалідність військовозобов’язаного

У статті знайдете зразок заяви на відстрочку від армії для особи з інвалідністю, адже його часто запитують у працівників кадрової служби та HR. Поділіться з персоналом шаблоном заяви та юридичними підказками щодо того, як її складати
33367

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді