Держпраці відновлює позапланові перевірки

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Автор
провідний експерт з трудового законодавства Експертус Кадри, Київ
Під час воєнного стану інспектор може прийти з перевіркою за заявою працівника або профспілки
image34

Чи проводить Держпраці перевірки під час воєнного стану
Держпраці нагадує, що від початку воєнного припинила планові перевірки. Інспектори відвідували та тільки консультували роботодавців. Проте не всі роботодавці дослухалися до порад оформлювати працівників на роботу та виплачувати їм заробітну плату відповідно до вимог законодавства. Більше 27 тисяч працівників повідомили, що роботодавці не оформили з ними трудові відносини, не виплатили вчасно зарплату, незаконно звільнили з роботи або призупинили дію трудових договорів. Лише за період з 10 по 17 червня 2023 року у ході моніторингових інформаційно-роз’яснювальних заходів у взаємодії з органами Нацполіції інспектори праці встановили понад 330 випадків використання незадекларованої праці та 30 випадків, які мають ознаки трудової експлуатації та примусової праці, у т. ч. неповнолітніх осіб.
У зв’язку з цим Держпраці відновлює позапланові перевірки юридичних осіб незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання та фізичних осіб, які використовують найману працю:
  • в частині додержання вимог Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі — Закон № 2136);
  • з питань виявлення неоформлених трудових відносин;
  • законності припинення трудових договорів.
Держпраці здійснюватиме позапланові заходи державного нагляду (контролю) у порядку, встановленому Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, з урахуванням особливостей, визначених Законом № 2136.
Позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії воєнного стану здійснюють:
  • за зверненням фізичної особи (фізичних осіб);
  • за дорученням Прем’єр-міністра України;
  • при аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
  • за звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб’єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом;
  • за зверненням Київської міської військової адміністрації або обласної військової адміністрації;
  • у зв’язку з невиконанням суб’єктом господарювання приписів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 року.
У разі, якщо роботодавець виконає в повному обсязі та у встановлений строк припис про усунення порушень, штрафи, передбачені у статті 265 КЗпП, не застосовуватимуть.
Олена Петровська
за матеріалами  Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці
додаток

Перевірки 2025: Держпраці + ТЦК, мобінг

Статті за темою

Усі статті за темою

Робота під час повітряної тривоги

Праця під час повітряної тривоги — новий виклик воєнного стану як для працівників, так і для роботодавців. Цей досвід потребує адаптації, гнучкості та розуміння нових реалій. Яка оплата праці під час повітряної тривоги? Як діяти, якщо звучить сигнал повітряна тривога до початку робочого часу? Чи законною є вимога роботодавця працювати під час повітряної тривоги? Відповіді — у статті.
9808

Як перевірити актуальність даних у Резерв+ перед звітністю

Система «Резерв+» — це ключовий інструмент для ведення військового обліку на підприємстві. Вона дозволяє кадровикам своєчасно подавати інформацію про працівників до територіальних центрів комплектування. Саме тому перевірка даних у Резерв+ перед звітністю є критично важливою. Як відбувається перевірка актуальності військового обліку, оновлення даних у Резерв+ та контроль даних у системі Резерв+ — читайте у статті
171

Що таке «Резерв+» і як кадровику працювати з цією системою

В умовах воєнного стану та підвищеної уваги до військового обліку держава запровадила новий цифровий інструмент — систему «Резерв+». Вона покликана спростити ведення обліку військовозобов’язаних на підприємствах, зробити його більш прозорим і автоматизованим. Для кадровиків ця система стає ключовим інструментом, адже від коректного ведення обліку залежить як внутрішній порядок у компанії, так і відсутність штрафних санкцій під час перевірок. Як кадровику користуватися Резерв+ та які можливості Резерв+ для підприємств — у статті
3212

Взаємодія підприємства з ТЦК: типові запити та як правильно відповідати

У зв’язку із воєнним станом, взаємодія підприємства з ТЦК стала обов’язковою частиною кадрової роботи. Територіальні центри комплектування дедалі частіше надсилають роботодавцям запити щодо військового обліку працівників. Для підприємства це не формальність: неправильні або несвоєчасні відповіді можуть призвести до адміністративної та фінансової відповідальності. У чому полягає взаємодія підприємства з ТЦК та на які типові запити ТЦК слід звернути особливу увагу — у статті
5428

Відпустка заброньованого працівника за кордоном

Питання виїзду за кордон у період воєнного стану в Україні залишається актуальним, особливо для тих, хто підлягає бронюванню. Відпустка заброньованого за кордоном — це складна і багатогранна тема, яка вимагає уважного аналізу законодавчих змін та практичних механізмів реалізації такого виїзду
11941

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді