Як розрахувати тривалість щорічної відпустки в умовах війни, якщо працівник працює лише перший рік?

Задача для кадровика:
Працівник працює на підприємстві 10 місяців і відповідно до графіка відпусток планує йти у відпустку. Однак роботодавець відмовляє у наданні 24 календарних днів відпустки й згоден надати лише 20 днів пропорційно відпрацьованому часу, мотивуючи таке рішення воєнним станом. Чи правомірне таке рішення?
Відпустки в умовах воєнного стану: обмеження та оформлення
Роз’яснення від Держпраці:
Право працівника на щорічні основну та додаткові відпустки повної тривалості у перший рік роботи настає після закінчення шести місяців безперервної роботи на даному підприємстві (ст. 10 Закону України «Про відпустки»). У разі надання працівникові зазначених щорічних відпусток до закінчення шестимісячного терміну безперервної роботи їх тривалість визначається пропорційно до відпрацьованого часу. Тобто працівник, який працює на підприємстві 10 місяців, має право на всі види щорічних відпусток повної тривалості.
Водночас Держпраці нагадує, що стаття 12 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» регламентує: у період дії воєнного стану щорічна основна оплачувана відпустка надається працівникам тривалістю 24 календарні дні.
Крім того, у період дії воєнного стану роботодавець може відмовити працівнику у наданні будь-якого виду відпусток (крім відпустки у зв’язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку), якщо такий працівник залучений до виконання робіт на об’єктах критичної інфраструктури.
Джерело: Східне міжрегіональне управління Держпраці
Українці користуються правом на відпустку без збереження заробітної плати не лише для відпочинку, а й для вирішення важливих справ, до яких примусила війна. Щоб полегшити роботу кадровиків, ми підготували зразок наказу на відпустку без збереження заробітної плати та зразок наказу на відпуску без збереження заробітної плати на період воєнного стану
Наприкінці року кадровику варто перевірити, скільки днів щорічних відпусток працівники вже використали та який залишок невикористаної відпустки переходить на наступний період. Такий облік потрібен не лише для планування графіка відпусток, а й для контролю за дотриманням права працівників на відпочинок. Як розрахувати відпустку пропорційно відпрацьованому часу? Яку форму має довідка про залишок відпустки? Чи є єдина формула розрахунку днів відпустки? Відповіді на всі питання — у статті
Повернення до роботи після відпустки часто дається важко як звичайним працівникам, так і керівникам. Навіть найвідданіші своїй справі люди можуть відчути апатію, втрату ритму або так звану «післявідпускну депресію». Цей стан є абсолютно нормальним, але якщо не приділити йому увагу, він може негативно вплинути на продуктивність, атмосферу в колективі та загальний настрій на роботі. Тож як налаштувати себе на роботу після відпочинку та що робити після відпустки, щоб не вигорати — у статті.
Працівник просить відпустку при народженні дитини? Надавайте, якщо має на неї право. Скористатися правом на відпустку працівник може упродовж трьох місяців із дня народження дитини. Працівник має використати відпустку не пізніше 104-го дня з дня народження дитини
Сучасне суспільство поступово відходить від стереотипу, що догляд за дитиною – виключно жіноча справа. Все більше татусів хочуть брати активну участь у вихованні своїх малюків із перших днів життя. Тому питання про право чоловіка на «декрет» стає дедалі актуальнішим. Права чоловіків на «декретну» відпустку — гарантія соціальної та гендерної рівності, а декретні для чоловіків – звичне явище, що не викликає зайвої уваги ні роботодавців, ні працівників.