За яких умов оголошують простій для держслужбовців
Простій під час воєнного стану
Правові засади діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в умовах воєнного стану визначає Закон України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 № 389-VIII (далі — Закон № 389). Він не передбачає умов, за яких органи державної влади в умовах воєнного стану припиняють свою діяльність.
У частині відносин, які не унормовує Закон № 389, на держслужбовців поширюється законодавство про працю. Оскільки Закон № 389 не врегульовує умови запровадження простою у роботі держслужбовців, у цьому питанні керуються нормами КЗпП.
Простій у діяльності держслужбовців можна запровадити тільки у разі, коли існують обставини невідворотної сили та інші обставини, пов’язані з відсутністю організаційних або технічних умов для роботи. Зокрема, якщо неможливо організувати дистанційну роботу та віддалений доступ за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій. Період простою для держслужбовців не може перевищувати часу дії обставин, що його спричинили (Роз’яснення НАДС «Щодо окремих питань забезпечення державними службовцями ефективного виконання функцій державних органів в умовах воєнного стану»від 14.10.2024 № 189 р/з).
Воєнний стан на території України не може слугувати безумовною підставою, щоб оголосити простій у роботі державного органу, його апарату, структурного підрозділу, територіального органу або у роботі окремих держслужбовців.
Відсутність у керівника державного органу нагальної потреби залучити держслужбовця до роботи в період дії воєнного стану сама по собі також не може бути достатньою підставою, щоб встановити простій.
Має значення також чи розташований державний орган та чи знаходяться держслужбовці на територіях, на яких ведуть (вели) бойові дії.
Людмила Герега
За інформацією НАДС