Як змінять умови бронювання та статусу критичності,— проєкт постанови КМУ

Автор
провідний експерт із трудового законодавства Експертус Кадри
Мінекономіки підготувало проект змін

Відповідно до пункту 1 розділу 6 протоколу засідання КМУ від 08.10.2024 № 103 Мінекономіки розробило проєкт постанови КМУ «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» (далі — проєкт постанови).

Усі бронювання з 1 грудня здійснюватимуться через Дію

Проєкт постанови:

  1. вносить зміни до постанови КМУ «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час» від 27.01.2023 № 76;
  2. установлює, що ті відстрочки, які надали до початку дії цієї постанови, будуть чинними протягом строку їх дії, але не довше ніж до 31 січня 2025 р. Зазначимо, що під час засідання Уряду 15 листопада прем’єр-міністр Денис Шмигаль вказав іншу дату, коли закінчиться перехід на нові умови — 28 лютого 2025.  Рішення стосуватиметься як відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, що надало Мінекономіки своїми рішеннями, так  і тих, які оформили засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі — портал Дія).
  3. регламентує, що ті відстрочки, які надало Мінекономіки і які діють не довше ніж до 31 січня 2025 р. анулюють у тих самих випадках та порядку, що були раніше. Тепер їх виклали у пункті 9 проєкту постанови. Новація полягає у тому, що Мінекономіки надсилає рішення про анулювання відстрочки органам державної влади, іншим держорганам, а також Мінцифри та Міноборони або іншому військовому органу;
  4. зобов’язує органи державної влади, інші держоргани, органи місцевого самоврядування, критично важливі підприємства, установи та організації (далі — підприємства) обох напрямів критичності оперативно передавати відомості про рух кадрів на вебпортал ПФУ;
  5. дає завдання Мінцифри, Міноборони, Мін’юстиції протягом місяця забезпечити взаємодію між порталом Дія, Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр) та Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у режимі реального часу для оформлення бронювання військовозобов’язаних за списком в електронній формі та щоб застосувати відомості реєстрів відповідно до затвердженого цією постановою Порядку;
  6. доручає ПФУ та Міноборони протягом місяця забезпечити взаємодію між реєстром застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та Реєстром щодо працівників критично важливих підприємств віком від 17 до 60 років, їх посад у режимі реального часу для оформлення бронювання;
  7. доручає Мінцифри забезпечити технічну можливість подати повідомлення про включення до Єдиного переліку, що веде Мінекономіки у цілях бронювання.

Проєкт постанови передбачає, що документ почне діяти 1 грудня 2024 р. З цієї ж дати втратить чинність Порядок бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, затверджений постановою КМУ від 05.06.2024 № 650.

Нова редакція Порядку бронювання військовозобов’язаних під час дії воєнного стану, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 передбачає, зокрема:

  1. що кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, можна збільшити понад 50% за окремим рішенням Міністра оборони;
  2. що у кількість військовозобов’язаних, які відповідно до закону підлягають бронюванню, враховуватимуть заброньованих відповідно до Порядку бронювання військовозобов’язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою КМУ від 04.02.2015 № 45;
  3. що у кількість військовозобов’язаних не враховуватимуть військовозобов’язаних жінок та тих військовозобов’язаних працівників, які оформили інші відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, крім бронювання.

Критерії, за якими визначатимуть підприємства такими, що мають важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади, погоджуватимуть  Мінекономіки та Міноборони.

Критерій про відсутність заборгованості зі сплати та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування розширять відомостями про відсутність заборгованості зі сплати податків до державного і місцевих бюджетів.

Критерій за розміром нарахованої середньої зарплати застрахованих осіб працівників на підприємстві приватної форми власності за останній календарний квартал встановлюють не нижче за розмір мінімальної зарплати по країні помноженої на коефіцієнт 2,5.

Для підприємств приватної форми власності зарплатний критерій та відсутність боргів перед бюджетом — обов’язкові критерії.

Щомісячний моніторинг діяльності критично важливих для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий підприємств проводитиме той орган, який прийняв рішення надати підприємству такий статус.

Олена Петровська

Відновлення бронювання у Дії

Статті за темою

Усі статті за темою

Робота під час повітряної тривоги

Праця під час повітряної тривоги — новий виклик воєнного стану як для працівників, так і для роботодавців. Цей досвід потребує адаптації, гнучкості та розуміння нових реалій. Яка оплата праці під час повітряної тривоги? Як діяти, якщо звучить сигнал повітряна тривога до початку робочого часу? Чи законною є вимога роботодавця працювати під час повітряної тривоги? Відповіді — у статті.
342

Трудові відносини в умовах воєнного стану

Продовження воєнного стану залишає свій відбиток на всі сфери суспільного життя, у тому числі і на трудові відносини. Законодавство про працю передбачає обмеження, пов’язані з дією воєнного стану. Стаття допоможе розібратися з тим як приймати на роботу під час воєнного стану, як перевести працівника на іншу роботу та що передбачає зміна істотних умов праці під час воєнного стану.
4674

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді