Депутати планують запровадити чіткі ознаки трудових відносин
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води
18 липня 2025 р. у ВРУ зареєстрували проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо встановлення ознак наявності трудових відносин» № 13507 (далі — Законопроєкт № 13507). Його розробили, щоб мінімізувати дискрецію у діях органів влади.
Планують визначити, що роботи / послуги суд може визнати такими, що виконані чи надані у межах трудових відносин незалежно від назви та виду договірних відносин між фізичною особою / фізичною особою — підприємцем та юридичною особою / фізичною особою — підприємцем, якщо встановлять наявність одночасно сім і більше ознак трудових відносин.
Законопроєкт № 13507 пропонує:
- запровадити чіткі ознаки трудових відносин на законодавчому рівні;
- зобовʼязати контролюючі органи та усі субʼєкти правовідносин звертатись до суду, щоб перекваліфікувати правовідносини;
- закріпити положення про те, що дія КЗпП не поширюється на відносини між власником підприємства, установи, організації, або уповноваженим ним органом чи фізичною особою та фізичною особою — підприємцем, а також гіг-спеціалістами та резидентами Дія Сіті, якщо роботи / послуги не визнані судом такими, що виконані у межах трудових відносин.
Відповідні зміни та доповнення планують внести до КЗпП. Стаття 3-1 КЗпП визначатиме, зокрема, такі ознаки трудових відносин:
робота / надання послуг за конкретною кваліфікацією, професією, посадою, яку виконує особа без можливості доручити цю роботу / надання послуг третім особам або найму працівників;
робота / надання послуг за безпосереднім дорученням та під необмеженим за формою і часом контролем особи, в інтересах якої виконуються роботи / надаються послуги;
особа, в інтересах якої виконується робота / надаються послуги, встановлює тривалість робочого часу, час відпочинку, графік роботи, посадові інструкції, правила внутрішнього трудового розпорядку та підпорядкування, та одночасно зобовʼязує виконавця робіт /надавача послуг виконувати накази у межах своїх професійних обовʼязків;
виконавець роботи / надавач послуг інтегрований у виробничий процес та службову ієрархію, зокрема має підлеглих, службові контакти та / або засоби зв’язку, право голосу на службових нарадах, представляє організацію у зовнішніх відносинах тощо;
виплата особі, яка виконує роботу / надає послуги, винагороди у грошовій та / або натуральній формі незалежно від результату, що складає не менше 80% її загального сукупного доходу за 24-місячний період, якщо такі виплати особа отримала від особи, в інтересах якої виконувала роботу / надавала послуги;
пряма цільова компенсація особою, в інтересах якої виконуються роботи / надаються послуги, виробничих витрат виконавця робіт / надавача послуг;
особа, яка виконує роботу / надає послуги, отримує оплачувані відпустки та інші соціальні гарантії і компенсації, передбачені КЗпП;
особа, в інтересах якої виконується робота / надаються послуги, забезпечує організацію умов праці, зокрема, надає засоби виробництва;
особа, в інтересах якої виконується робота / надаються послуги, фінансує навчання виконавця роботи / надавача послуг.
Нагадаємо, що 8 січня 2025 р. ВРУ відхилила проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо регулювання деяких питань трудових відносин» від 25.02.2021 № 5054-1. Він мав врегулювати питання щодо зловживання правом укладати цивільно-правові договори, регламентувати правонаступництво в трудових відносинах, а також пропонував визначати відносини трудовими, якщо є чотири і більше ознак.
За інформацією ВРУ