Нав'язування кредитних карток разом із зарплатними
Запитання
Працівники певного банку змушують оформлювати кредитні картки, мотивуючи тим, що без кредитної зарплатну картку оформити неможливо. Яким нормативним актом це передбачено?
Відповідь
Як оформити довідку про зарплату
Відповідно до ч. 1 ст. 55 Закону України «Про банки і банківську діяльність» від 07.12.2000 № 2121-III (далі — Закон № 2121), відносини банку з клієнтом регулюють законодавство України, нормативно-правові акти НБУ та угоди (договори) між клієнтом та банком.
Цивільний кодекс України (далі — ЦК) регламентує:
- Договір ― домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків (ч. 1 ст. 626 ЦК).
- Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог ЦК, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ч. 1 ст.627 ЦК).
У Законі №2121 знаходимо таке:
- Банк зобов’язаний докладати максимальних зусиль для уникнення конфлікту інтересів працівників банку і клієнтів, а також конфлікту інтересів клієнтів банку (ч. 2 ст. 55 Закону № 2121).
- Банкам заборонено вимагати від клієнта придбання будь-яких товарів чи послуг від банку або від спорідненої чи пов’язаної особи банку як обов’язкову умову надання банківських послуг (ч. 3 ст. 55 Закону № 2121).
УВАГА!
Мін’юст у листі від 17.05.2012 наголошує на недопустимості нав’язування банками поряд із зарплатними картками нових кредитних продуктів у вигляді кредитних карток, емітованих на ім’я власника зарплатної картки без отримання згоди клієнта на використання нової послуги чи кредитної лінії.
Раніше НБУ також нагадував банкам, що вони не можуть нав’язувати додаткові послуги (лист НБУ від 06.09.2011 № 11-219/3984-10558).
Отже, працівник банку може поінформувати клієнта про додаткові послуги, якими можна скористатись. Примушувати скористатись цими послугами, зокрема, отримати кредитку карту, працівник банку не має права.
Банк не має права під час інформування клієнта поширювати неправдиву інформацію про діяльність банку у сфері банківських послуг (п. 7 Положення).