Дані про працівника вносять до трудової книжки на підставі паспорта чи свідоцтва про народження (п. 2.11 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29 липня 1993 № 58; Інструкція № 58).
У частині другій пункту 6.1. Інструкції № 58 мовиться про те, що бланк трудової книжки або вкладиша до неї вважається зіпсованим, якщо первинне внесення інформації було неправильним. У такому разі складається акт про списання зіпсованих бланків за формою, що затверджена наказом Мінстату від 27 жовтня 1995 № 227. Працівнику в такому випадку оформлюють нову трудову.
Працівник може скористатися правом на отримання дубліката трудової книжки (п. 5.6 Інструкції №58), якщо:
- трудову загублено;
- працівник не має доступу до неї, зокрема, внаслідок надзвичайної ситуації;
- трудова книжка — непридатна до використання (якщо її було забруднено, розірвано, вона обгоріла, тощо).
Унесення запису про зміну дати народження, прізвища, імені, по батькові
Інструкцією № 58 визначено порядок унесення записів про зміну прізвища, імені, по батькові, дати народження до трудових книжок.
Про внесення таких змін до трудової книжки ідеться в пункті 2.13 Інструкції № 58. Підставою для них можуть бути такі документи:
- паспорт;
- свідоцтво про народження, зміну прізвища, ім’я та по батькові, шлюб або розірвання шлюбу.
При внесенні змін зазначається номер та дата цих документів за останнім місцем працевлаштування.
Ця інформація відображається на першій сторінці (титульному аркуші) трудової. Порядок такий:
- інформація, що підлягає зміні, закреслюється однією рискою;
- нові дані вписуються з посиланням на відповідні документи на внутрішньому боці обкладинки. Такий запис завіряється печаткою відділу кадрів та підписом керівника установи.
Однак йдеться лише про зміни прізвища, імені, по батькові, дати народження, а не про їх виправлення.
Виправлення помилки на титульному аркуші трудової книжки
Як уже було зазначено, якщо при первинному заповненні трудової книжки було допущено помилку, таку трудову книжку списують та оформлюють нову.
Проте якщо помилку виявлено згодом — ситуація складніша. Розгляньмо декілька варіантів її вирішення.
Якщо помилку на титульному аркуші трудової виявлено під час оформлення або власне трудових відносин, роботодавець видає цьому працівникові дублікат трудової книжки.
Якщо працівник приносить трудову книжку з уже внесеними виправленнями (що є не правомірним), потенційний роботодавець направляє цього працівника до попереднього роботодавця, щоб той або оформив нову трудову книжку (якщо то було перше місце роботи), або видав дублікат трудової книжки (якщо виправлення внесено не за попереднім місцем роботи).
Стаття підготовлена за матеріалами журналу "Кадровик-01"