У цілях розрахунку нормативу працевлаштованих осіб з інвалідністю до середньооблікової кількості враховують працівників, які проходять військову службу, — Верховний Суд

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Автор
провідний експерт з трудового законодавства Експертус Кадри Цифрового видавництва Експертус, Київ
Працівників, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, немає у переліку чітко визначених категорій працівників, яких не включають до середньооблікової кількості за Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженою наказом Держстату від 28.09.2005 № 286

Під час розгляду справи за позовом обласного відділення Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю (далі — Фонд) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі — норматив), товариство позов не визнало. Підприємство вважало, що Фонд помилково врахував у середньооблікову кількість штатних працівників (далі — СКШП) осіб, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, тому необґрунтовано завищив норматив.

Суд першої та апеляційної стали на бік підприємства та відмовились задовольнити позов Фонду. Підприємство надало власний розрахунок СКШП та СКШП осіб з інвалідністю та підтвердило, що всі працівники з інвалідністю працевлаштовані. Цю інформацію Фонд не спростував та не надав інших доказів. С такою ситуацією не погодився прокурор обласної прокуратури. Касаційною скаргою він просив Верховний Суд  скасувати попередні рішення та задовольнити позов Фонду.

Верховний Суд дійшов висновку, що суди першої та апеляційної інстанцій неправильно застосували норми матеріального та процесуального права. Тому касаційну скаргу частково задовольнив, рішення судів скасував та направив справу на новий розгляд.

Верховний Суд зазначив, що згідно з Інструкцією зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держстату від 28.09.2005 № 286 (далі — Інструкція № 286) працівників, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, включають до облікової кількості штатних працівників, оскільки вони тимчасово відсутні у зв’язку з виконанням державних обов’язків. Підпункт 3.2.2 Інструкції № 286 визначає, що СКШП розраховують на основі даних про облікову кількість штатних працівників і включають всіх працівників облікового складу, за винятком чітко визначених категорій, таких як працівники у відпустці у зв’язку з вагітністю, пологами або доглядом за дитиною. Працівників, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, прямо не згадують у переліку винятків, що свідчить про те, що їх включають до СКШП.

Держстат рекомендує виключати працівників, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, з СКШП за аналогією з працівниками у відпустці у зв’язку з вагітністю, пологами або доглядом за дитиною (лист від 04.07.2014 № 09.3-6/145-14). Проте цей лист не нормативний акт, він стосується заповнення конкретної форми № 1-ПВ (квартальна) «Звіт з праці», у якій  працівників, що проходять військову службу за призовом під час мобілізації, відображають лише в обліковій кількості штатних працівників на кінець звітного періоду (рядок 3070).

Верховний Суд вказав, що рекомендації не можуть розширювати положення підпункту 3.2.2 Інструкції № 286. Зокрема, — дозволяти роботодавцю виключати працівників, яких призвали на військову службу під час мобілізації, із СКШП при розрахунку нормативу. Після того, як в Україні ввели воєнний стан, жодних змін до Інструкції № 286 не вносили. Перелік категорій працівників, яких виключають з СКШП відповідно до підпункту 3.2.2 Інструкції № 286, залишився незмінним.

Розрахунок середньооблікової кількості працівників

Працівників, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період, включають до розрахунку середньооблікової чисельності штатних працівників для цілей визначення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII (далі — Закон № 875).

Кого врахувати в норматив

Дані про СКШП формуються на основі звітності роботодавців до ПФУ. Тож Верховний Суд підкреслив, що Фонд має повноваження застосовувати адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу на основі автоматизованого аналізу даних Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності. Роботодавець відповідає за повноту, достовірність і своєчасність подання інформації до зазначених реєстрів як джерело такої інформації. Несвоєчасне виправлення помилок у звітності — це ризик роботодавця, який не звільняє його від сплати адміністративно-господарської санкції, навіть якщо фактичні обставини не відповідають звітності. 

Обов’язок роботодавця відповідати за достовірність звітності — ключовий у контексті виконання нормативу. Щоб уникнути санкцій або успішно їх оскаржити, роботодавець має точно і своєчасно звітувати, оперативно виправляти помилки та надавати докази, що  норматив виконано. 

Таку позицію Верховний Суд висловив у справі від 24.04.2025 №280/3642/23 

Експерти Експертус Кадри дотримують такої позиції протягом воєнного стану і радять керуватися нормами Інструкції № 286 у цілях розрахунку нормативу та включати до облікової й середньооблікової чисельності також працівників:

додаток

Зміни в порядку ведення Списків призовників, військовозобов’язаних та резервістів

Статті за темою

Усі статті за темою

Праця осіб з інвалідністю: які пільги та гарантії передбачені

Особа з інвалідністю — особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов’язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
5536

Норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю

Протягом року кадрові служби пильнують, аби на підприємстві працювали особи з інвалідністю у кількості, що відповідає нормативу робочих місць. Однак дуже часто з’ясовується, що норматив не виконано. Одна з причин — оскільки у розрахунку беруть участь усереднені показники, після заокруглень фактична чисельність осіб з інвалідністю виявляється меншою, аніж планували. Як уникнути такої проблеми?
18194

Порядок працевлаштування осіб з інвалідністю

Держава захищає права працівників з інвалідністю та гарантує їм право на роботу. Як приймати на роботу таких працівників і дотримати вимог законодавства? Як оформити наказ про прийняття на роботу інваліда? Вберегтися від помилок під час працевлаштування осіб з інвалідністю допоможе наша стаття
45122

Зразок виробничої характеристики для працівника, який оформлює інвалідність у МСЕК

Медико-соціальну експертну комісію (МСЕК) працівник повинен пройти для встановлення інвалідності. Для цього необхідна виробнича характеристика, шаблон якої розробили експерти Системи.
24794

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді