Працевлаштування неповнолітніх під час воєнного стану: що потрібно врахувати роботодавцю
⭐ Дізнавайтеся про зміни першими. Додайте «Кадровик-01» в улюблені Google, щоб не пропустити найсвіжіші новини та роз'яснення

За загальним правилом, приймати на роботу можна осіб із 16 років без згоди батьків. Із 15 років працевлаштування допускається за згодою одного з батьків, а з 14 років — для виконання легкої роботи у вільний від навчання час за відповідною згодою.
Перед прийняттям на роботу неповнолітній має пройти медичний огляд коштом роботодавця. Надалі такі огляди проводять щорічно до досягнення працівником 21 року. Також роботодавець зобов'язаний вести окремий облік працівників до 18 років із зазначенням дат їх народження.
Під час воєнного стану сторони можуть за взаємною згодою визначати форму трудового договору. Крім того, спеціальні норми дозволяють встановлювати випробування під час прийняття на роботу неповнолітніх.
Тривалість робочого часу для працівників віком від 16 до 18 років не може перевищувати 36 годин на тиждень, а для осіб віком від 15 до 16 років — 24 години. Для учнів, які працюють протягом навчального року у вільний від навчання час, ці норми скорочуються вдвічі.
Трудовий договір із неповнолітнім
Неповнолітніх заборонено залучати до нічних, надурочних робіт, робіт у вихідні дні, а також до важких і небезпечних робіт. Скорочена тривалість робочого часу сама по собі не є підставою для зменшення зарплати, хоча для учнів, які працюють у вільний від навчання час, діють окремі правила оплати.
Працівники до 18 років мають право на 31 календарний день щорічної основної відпустки у зручний для них час. Відпустку повної тривалості можуть надати й до завершення шести місяців роботи.
Особливі вимоги діють і під час звільнення. За статтею 198 КЗпП звільнити неповнолітнього з ініціативи роботодавця можна лише за згодою районної або міської служби у справах дітей. У визначених законом випадках необхідно також забезпечити його подальше працевлаштування.
За порушення трудових прав неповнолітніх передбачена фінансова, адміністративна, а в окремих випадках — кримінальна відповідальність. Зокрема, у 2026 році штраф за неоформленого працівника за загальним правилом становить 86 470 грн, а за недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці — 17 294 грн.
За інформацією Юридичної газети
