Мораторій на перевірки для Держпраці — не указ!

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Теми перевірок, як завжди, у фаворі. Наскільки вони правомірні? Які органи є контролюючими? Чому органів Держпраці не стосується мораторій на перевірки?

Теми перевірок, як завжди, у фаворі. Наскільки вони правомірні? Які органи є контролюючими? Чому органів Держпраці не стосується мораторій на перевірки?

Майже півтора року минуло відтоді, як Верховна Рада оголосила мораторій на перевірки роботодавців. Ледь не «під ялинку» народні обранці подарували неньці-Україні черговий новорічний «сюрприз» — Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 № 71-VIII (далі — Закон № 71). У ньому чорним по білому було написано, що в 2015 та 2016 роках перевірки підприємств, установ, організацій і фізичних осіб-підприємців (із обсягом доходу до 20 млн грн) за попередній календарний рік контролюючі органи здійснюють винятково:

  • з дозволу Кабміну;
  • за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки;
  • за рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України.

Проте… не так сталось, як гадалось. Річ у тім, що за статтею 41 Податкового кодексу (далі — ПК) у ролі контролюючих органів виступають органи доходів і зборів, які забезпечують формування єдиної податкової та митної політики. Водночас питання, пов`язані зі сферою праці, не належать до обмежень, установлених Прикінцевими положеннями Закону № 71. Ось такий веселий каламбур: мораторій на перевірки стосується не всіх держструктур, котрі провадять перевірки.

Повноваження Держпраці визначено у Положенні про Державну службу України з питань праці, затвердженому постановою КМУ від 11.02.2015 № 96: реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення).

Отже, штрафні санкції для роботодавців є доволі актуальними. Про це вже «потурбувалася» стаття 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КпАП): у разі ненадання необхідних документів інспектор може внести посадовій особі суб’єкта господарювання письмову вимогу про їх надання у визначені строки, а в разі їх порушення — винуватцям доведеться сплатити чималий штраф — від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Від редакції «Кадровик-01»

Перефразуючи відомий вислів Маяковського, говоримо «перевірки», розуміємо «штраф». А кому ж нині хочеться віддавати свої «кровні» через незнання законодавства про працю? З огляду на це виникає безліч питань. Виконуючи побажання багатотисячної «армії» читачів, журнал «Кадровик-01» звернувся за докладними роз’ясненнями щодо мораторію до заступника директора департаменту з питань праці, начальника відділу з питань трудових відносин Державної служби України з питань праці Олени Коновалової. Прочитайте обов’язково:

Перевірки роботодавців органами Держпраці: мораторій не діє («Кадровик-01», № 03/2016)


⚡ ТОП-5 консультацій ⚡


додаток

Служба в ОМС: вислуга років, надбавки та додаткові відпустки

Статті за темою

Усі статті за темою

Держпраці йде з перевіркою: чекліст для кадровика

Будь-яке підприємство може потрапити до плану або позапланової інспекції контролюючих органів. Однією з найбільш хвилюючих для роботодавців є перевірка Держпраці. Вона стосується питань трудового законодавства, дотримання прав працівників та правильності кадрового обліку. Як кадровику підготуватись до перевірки Держпраці — у статті
7498

Штрафи на роботодавців у 2026 році

Зміна законодавства, посилення контролю з боку державних органів, а також підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму — все це чинники, які впливають на розмір і перелік штрафів, що можуть бути накладені на роботодавців. Що ж чекати підприємствам у 2026 році?
202

Відповідальність за порушення військового обліку на підприємстві

Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та підпорядкування зобов’язані вести військовий облік працівників. Порушення правил військового обліку — досить поширена проблема на сьогодні. Розглянемо, яка відповідальність за порушення у сфері військового обліку передбачена законодавством та які особливості притягнення до відповідальності за порушення ведення військового обліку.
17579

Підстави для інспекційного відвідування роботодавця

Підстави для перевірки дотримання роботодавцем законодавства про працю в мирний час визначені п. 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 823
3060

Штрафи на роботодавців у 2025 році

Законодавство України передбачає ряд штрафів для підприємців та компаній за невиконання вимог трудового законодавства, зокрема за порушення щодо працевлаштування, заробітної плати, охорони праці та інших аспектів трудових відносин. Детальніше про штрафи на роботодавців у 2025 році — у статті.
4533

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді