Мінрегіонрозвитку роз’яснило, як ОМС мають контролювати дотримання роботодавцями законодавства про працю

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Ми вже відібрали головне для вас
Мораторій на проведення перевірок на органи місцевого самоврядування не поширюється.

Мінрегіонрозвитку (лист від 28.02.2018 № 8/34-16-18) роз’яснив, як органи місцевого самоврядування (далі — ОМС) мають реалізовувати повноваження з контролю за додержанням законодавства про працю.

ОМС при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають або не перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників (ст. 17, 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР; далі — Закон № 280).

До 31.12.2018 встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 № 1728-VIII; далі — Закон № 1728).

Однак мораторій не поширюється на проведення органами місцевого самоврядування перевірок додержання вимог законодавства про працю та зайнятість населення (ст. 6 Закону № 1728, постанова КМУ від 18.12.2017 № 1104).

ОМС є юридичними особами, наділеними власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону (ч. 1 ст. 16 Закону № 280).

Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішують питання затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на їх утримання; утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради (п. 5, 6 ч. 1 ст. 26 Закону № 280).

Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (ст. 54 Закону № 280).

Отже міські ради міст обласного значення та ради об’єднаних територіальних громад, з метою контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, можуть або створити новий, або покласти контрольні повноваження на існуючий виконавчий орган відповідної ради.

Ольга Догадіна,
провідний експерт
Експертус Кадри

додаток

Служба в ОМС: вислуга років, надбавки та додаткові відпустки

Статті за темою

Усі статті за темою

Держпраці йде з перевіркою: чекліст для кадровика

Будь-яке підприємство може потрапити до плану або позапланової інспекції контролюючих органів. Однією з найбільш хвилюючих для роботодавців є перевірка Держпраці. Вона стосується питань трудового законодавства, дотримання прав працівників та правильності кадрового обліку. Як кадровику підготуватись до перевірки Держпраці — у статті
7487

Штрафи на роботодавців у 2026 році

Зміна законодавства, посилення контролю з боку державних органів, а також підвищення мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму — все це чинники, які впливають на розмір і перелік штрафів, що можуть бути накладені на роботодавців. Що ж чекати підприємствам у 2026 році?
196

Відповідальність за порушення військового обліку на підприємстві

Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та підпорядкування зобов’язані вести військовий облік працівників. Порушення правил військового обліку — досить поширена проблема на сьогодні. Розглянемо, яка відповідальність за порушення у сфері військового обліку передбачена законодавством та які особливості притягнення до відповідальності за порушення ведення військового обліку.
17567

Підстави для інспекційного відвідування роботодавця

Підстави для перевірки дотримання роботодавцем законодавства про працю в мирний час визначені п. 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 № 823
3059

Штрафи на роботодавців у 2025 році

Законодавство України передбачає ряд штрафів для підприємців та компаній за невиконання вимог трудового законодавства, зокрема за порушення щодо працевлаштування, заробітної плати, охорони праці та інших аспектів трудових відносин. Детальніше про штрафи на роботодавців у 2025 році — у статті.
4526

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді