Мінрегіонрозвитку (лист від 28.02.2018 № 8/34-16-18) роз’яснив, як органи місцевого самоврядування (далі — ОМС) мають реалізовувати повноваження з контролю за додержанням законодавства про працю.
ОМС при здійсненні повноважень у сфері контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення можуть проводити перевірки на підприємствах, в установах та організаціях, що перебувають або не перебувають у комунальній власності відповідної територіальної громади, а також фізичних осіб, які використовують працю найманих працівників (ст. 17, 18 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР; далі — Закон № 280).
До 31.12.2018 встановлено мораторій на проведення органами державного нагляду (контролю) планових заходів із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (Закон України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 03.11.2016 № 1728-VIII; далі — Закон № 1728).
Однак мораторій не поширюється на проведення органами місцевого самоврядування перевірок додержання вимог законодавства про працю та зайнятість населення (ст. 6 Закону № 1728, постанова КМУ від 18.12.2017 № 1104).
ОМС є юридичними особами, наділеними власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону (ч. 1 ст. 16 Закону № 280).
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішують питання затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів, витрат на їх утримання; утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради (п. 5, 6 ч. 1 ст. 26 Закону № 280).
Сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад (ст. 54 Закону № 280).
Отже міські ради міст обласного значення та ради об’єднаних територіальних громад, з метою контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, можуть або створити новий, або покласти контрольні повноваження на існуючий виконавчий орган відповідної ради.
Ольга Догадіна,
провідний експерт Експертус Кадри