Фонд соціального страхування України (ФСС) відновив з 1 квітня 2019 року планові документальні перевірки страхувальників по коштах Фонду за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності.
Нагадаємо, що такі перевірки планують згідно з постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності «Про затвердження Інструкції про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження» від 22.12.2010 № 29 та з огляду на ризики неправомірного використання коштів ФСС.
Плани-графіки перевірок, що проводить ФСС, розміщують на сайті ФСС, приміром, План - графік проведення документальних планових перевірок страхувальників по управлінню виконавчої дирекції Фонду у Вінницькій області на III квартал 2019 року.
Фахівці ФСС перевіряють заяви-розрахунки на отримання коштів для виплати матеріального забезпечення застрахованим особам, дивляться, як заповнені реквізити, чи є дані про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов'язкового державного соціального страхування, чи сплачував він ЄСВ, а головне – чи правильно нараховані належні працівнику виплати. Нормативний документ, яким керується ФСС, - Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затверджений постановою правління ФСС з ТВП від 19.07.2018 № 12.
Фахівці Кременчуцького відділення управління виконавчої дирекції ФСС у Полтавській області систематизували практику перевірок і склали власний антирейтинг порушень, що їх припускаються комісії із соцстраху, кадровики та бухгалтери, коли готують лікарняний до оплати.
1. Розрахунок страхового стажу для оплати лікарняного без підтвердних документів (зокрема, ОК-5, ОК-7, додатка 9) або недостатня кількість підтвердних документів.
2. Призначення допомоги по тимчасовій втраті працездатності та допомоги по вагітності та пологах на підставі неналежно оформлених листків непрацездатності.
3. Призначення допомоги на поховання без підтвердних документів.
4. Порушення строків розгляду лікарняних і строків призначення і виплати матеріального забезпечення.
5. Відсутність документів (зокрема, наказів, довідок), які підтверджують виключення з розрахункового періоду днів, у які застраховані особи були відсутні на роботі з поважних причин.
Нагадаємо, що рішення про оплату лікарняного не може одноосібно ухвалити ані директор, ані бухгалтер, ані кадровик. Це прерогатива комісії із соцстраху або уповноваженого із соціального страхування.
Комісію створюють, якщо чисельність працівників перевищує 15 осіб. Якщо на підприємстві працює 15 і менше осіб, обирають уповноваженого із соціального страхування (п. 1.4 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою ФСС від 19.07.2018 № 13 (далі — Положення № 13).
Комісія має працювати за планом (п. 4.1 Положення № 13). Чи спланована робота Комісії — перевірить ФСС.
Щоб уникнути таких помилок та почути відповіді на свої запитання, встигніть зареєструватись на вебінар: