Порушив? Сплати: є форма постанови про накладання штрафу на роботодавця

Штрафи за порушення у сфері праці передбачені КЗпП у 2015 році, порядок їх накладання визначено КМУ у лютому 2016 року , а форма постанови, в якій фіксуватимуть рішення про притягнення роботодавця до відповідальності, чинна з 11 березня 2016 року

Практика доводить, що періодичні нагадування про неминуче покарання — дієвий превентивний захід. Управління Держпраці у Херсонській області (далі — Держпраці)  нагадує, що відповідальність за порушення трудового законодавства посилено. Якщо раніше посадові особи несли особисту адміністративну відповідальність, то віднедавна (з урахуванням дат набрання чинності відповідними нормативними актами) фінансові санкції застосовуватимуть і до підприємства, а сплачувати штрафи доведеться з прибутку.

Постановою КМУ від 03.02.2016 № 55 внесені зміни до Постанови КМУ «Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про зайнятість населення» від 17.07.2013 № 509. Документ визначає механізм накладення на суб’єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю. Їх перелік визначено у частині 2 статті 265 Кодексу законів про працю України.

Зокрема передбачено, що юридичні та фізичні особи-підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу у разі:

  • фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та податків — у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
  • порушення встановлених строків виплати заробітної плати працівникам, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі — у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення;
  • недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці — у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
  • недотримання встановлених законом гарантій та пільг працівникам, які залучаються до виконання обов’язків, передбачених законами України «Про військовий обов’язок і військову службу», «Про альтернативну (невійськову) службу», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», — у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення;
  • порушення інших вимог трудового законодавства, крім передбачених абзацами другим – п’ятим частини другої цієї статті — у розмірі мінімальної заробітної плати.

11 березня 2016 року набув чинності наказ Мінсоцполітики України «Про затвердження форми постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Державної служби України з питань праці» від 02.02.2016 № 67. Відтак контролюючий орган має повний пакет нормативних документів не лише для прийняття рішення про штрафні санкції, але й для його оформлення.

Означені санкції мають право застосовувати Голова Держпраці, його заступники, начальники управлінь і відділів Держпраці із заступниками, начальники територіальних органів Держпраці та їх заступники.


Коментар журналу «Кадровик-01»

«Хто поінформований, той озброєний!» — гласить народна мудрість. Хоча штрафні санкції, розмір яких сягає 30 мінімальних заробітних плат (ст. 265 КЗпП), запроваджено ще з 1 січня 2015 року, говорити про них предметно не доводилося через відсутність підзаконного акта, який, власне, регламентував би процедуру притягнення до відповідальності. Наразі маємо і норму закону, і механізм її реалізації, і форму постанови про накладення штрафу, і ексклюзивні роз’яснення з цього приводу.

І все це ви знайдете у журналі «Кадровик-01»:

Штрафи за порушення у сфері праці: порядок накладання визначено (журнал «Кадровик-01» № 3/2016)

Перевірки роботодавців органами Держпраці: мораторій не діє (журнал «Кадровик-01» №3 /2016)

Тож будьмо готові до перевірок стану дотримання законодавства, що їх проводить Держпраці, й пам’ятаймо, що на повноваження цього органу влади «перевірочний» мораторій не поширюється.


⚡ ТОП-5 консультацій ⚡


Відновлення бронювання у Дії

Статті за темою

Усі статті за темою

Відповідальність за порушення законодавства про відпустки

Порушення законодавства про відпустки може мати серйозні наслідки для роботодавця. Інспектори праці перевіряють, чи надаються працівникам відпустки, чи є на підприємстві графік відпусток, чи виплачується компенсація за невикористану відпустку. Яку відповідальність за порушення законодавства про відпустки передбачає законодавство, читайте у статті.
27688

Відповідальність за порушення військового обліку на підприємстві

Державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації незалежно від форми власності та підпорядкування зобов’язані вести військовий облік працівників. Розглянемо, відповідальність за порушення у сфері військового обліку передбачена законодавством.
10620

Відповідальність за неведення особової картки П-2

Особова картка П-2 є документом, який містить важливу особисту інформацію про фізичну особу-працівника. Законодавством не передбачено прямих норм про відповідальність за неведення особової картки. Однак, чи є все-таки обов’язковим ведення особової картки — читайте у статті.
27471

Штрафи на роботодавців у 2023 році

За порушення у 2023 році так само будуть карати грошима. Роботодавець сплачує штраф (ст. 265 КЗпП). Винну посадову особу суд притягує до адміністративної відповідальності (ст. 41 КпАП)
31090

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді