Як зазначено в пояснювальній записці до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (№ 5130) його прийняття, зокрема:
- забезпечить створення правових умов для ефективного соціального діалогу, спрямованого на встановлення розмірів мінімальної заробітної плати на рівні, вищому від прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
- дозволить завершити реорганізацію фондів соціального страхування та забезпечить перерахунок страхових виплат потерпілим на виробництві;
- запровадить ефективний контроль за належним оформленням трудових відносин;
- забезпечить своєчасну виплату пенсій;
- врегулює порядок виплати академічних та соціальних стипендій студентам (курсантам) вищих навчальних закладів.
Утім, на думку Головного науково-експертного управління Законопроект № 5130 (висновок від 16.11.2016) не відповідає нормам Конституції України та є соціально-несправедливим.
Корисні статті
- Державна служба: опановуємо новий Закон про державну службу
- Порядок вступу на державну службу: що змінилося
- Служба управління персоналом у державних органах
- Зміни у пенсійному забезпеченні держслужбовців
- Особова справа держслужбовця: ведемо за новим порядком
- Додаткова відпустка державним службовцям надається за новим порядком
Так, мінімальний розмір посадового окладу державних службовців групи 9 із 01.01.2017 буде менше мінімальної заробітної плати — становитиме відповідно до Законопроекту № 5130 1,25 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року (зміни до п. 14 розділу ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 № 889-VIII; далі — Закон № 889), тобто 2000 грн.
Також необгрунтованими виглядають пропозиції щодо:
- виключення із статті 95 Кодексу законів про працю України та статті 3 Закону України «Про оплату праці» від 24.03.1995 № 108/95-ВР положення, відповідно до якого «до мінімальної заробітної плати не включаються доплати, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати»;
- виключення із статті 96 Кодексу положення, що «формування тарифної сітки (схеми посадових окладів) провадиться на основі тарифної ставки робітника першого розряду, яка встановлюється у розмірі, що перевищує законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати, та міжкваліфікаційних (міжпосадових) співвідношень розмірів тарифних ставок (посадових окладів)».
Реалізація зазначених норм може негативно позначитися на самій ідеї осучаснення розміру мінімальної заробітної плати.
Вкотре (третій рік підряд) тимчасово, по 31.12.2017, припиняється виплата пенсій /щомісячного довічного грошового утримання, призначених державним службовцям, прокурорам, суддям та обмежується максимальний розмір пенсії у 10 740 грн.
Окрім того, звужуються права осіб, які навчаються у вищих навчальних закладах за денною формою навчання на отримання стипендій за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. Законопроектом № 5130 скасовується право на підвищену стипендію для дітей та осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та на відповідні виплати та підвищену стипендію дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, а також особам з їх числа.
І наостанок, Законопроектом № 5130 пропонується внести зміни до статті 265 КЗпП, згідно з якими за недопущення інспектора з праці до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні пропонується встановити штраф у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення. А якщо інспектора не допущено до проведення перевірки, яка стосується виявлення порушень в оплаті праці (порушення встановлених строків виплати заробітної плати, інших виплат, передбачених законодавством про працю, більш як за один місяць, виплата їх не в повному обсязі), — штраф сягатиме 100-кратного розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.
Ольга Савченко,
експерт Експертус: Кадри