Під час воєнного стану лише працівникам критичної інфраструктури можуть відмовити у відпустці (окрім відпустки у зв’язку вагітністю та пологами та відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку) — така можливість передбачена Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Як надавати відпустки в умовах воєнного стану
У всіх інших ситуаціях слід керуватися правилами надання відпусток у мирний час. Відповідно, можна відмовити у відпустці, якщо її надання відбувається за угодою між працівником і роботодавцем. Наприклад, це:
- відпустка без збереження заробітної плати без обмеження строку у 15 календарних днів;
- щорічна відпустка поза строками, визначеними графіком відпусток (згідно зі ст. 80 Кодексу законів про працю України, при перенесенні щорічної відпустки на новий термін її надання встановлюють за згодою між працівником і власником).
Тут варто пам'ятати, що графіки щорічних основних відпусток складають з урахуванням інтересів виробництва та особистих інтересів працівників. Потім графіки затверджує роботодавець і документ доводиться до відома всіх працівників. При цьому конкретний період надання щорічних відпусток у межах графіків узгоджують роботодавець і працівник. Важливо, що керівник має письмово повідомити працівника про дату початку відпустки щонайменше за два тижні.
Що ж до поділу щорічної відпустки, то це можливо лише тоді, коли основна безперервна частина її становитиме не менш ніж 14 календарних днів.
Якщо ж надання певного виду відпусток є обов'язковим, роботодавець не повинен відмовляти в них працівникові (не на об'єкті критичної інфраструктури). Зокрема, йдеться про щорічні відпустки за графіком, навчальні, творчі відпустки, відпустки для участі у змаганнях, відпустки для працівників, які мають дітей.
За матеріалами Центрального міжрегіонального управління Державної служби з питань праці
Наприкінці року кадровику варто перевірити, скільки днів щорічних відпусток працівники вже використали та який залишок невикористаної відпустки переходить на наступний період. Такий облік потрібен не лише для планування графіка відпусток, а й для контролю за дотриманням права працівників на відпочинок. Як розрахувати відпустку пропорційно відпрацьованому часу? Яку форму має довідка про залишок відпустки? Чи є єдина формула розрахунку днів відпустки? Відповіді на всі питання — у статті
Повернення до роботи після відпустки часто дається важко як звичайним працівникам, так і керівникам. Навіть найвідданіші своїй справі люди можуть відчути апатію, втрату ритму або так звану «післявідпускну депресію». Цей стан є абсолютно нормальним, але якщо не приділити йому увагу, він може негативно вплинути на продуктивність, атмосферу в колективі та загальний настрій на роботі. Тож як налаштувати себе на роботу після відпочинку та що робити після відпустки, щоб не вигорати — у статті.
Працівник просить відпустку при народженні дитини? Надавайте, якщо має на неї право. Скористатися правом на відпустку працівник може упродовж трьох місяців із дня народження дитини. Працівник має використати відпустку не пізніше 104-го дня з дня народження дитини
Сучасне суспільство поступово відходить від стереотипу, що догляд за дитиною – виключно жіноча справа. Все більше татусів хочуть брати активну участь у вихованні своїх малюків із перших днів життя. Тому питання про право чоловіка на «декрет» стає дедалі актуальнішим. Права чоловіків на «декретну» відпустку — гарантія соціальної та гендерної рівності, а декретні для чоловіків – звичне явище, що не викликає зайвої уваги ні роботодавців, ні працівників.
Майже всі офісні працівники, так звані «білі комірці», працюють із комп’ютером. Як визначити, кому з працівників і якої тривалості слід надавати щорічну додаткову відпустку за роботу на комп’ютері? Чи потрібно проводити атестацію робочих місць за умовами праці? Як вести облік часу, відпрацьованого на комп’ютері? Чи обов’язково, взагалі, надавати працівникам таку відпустку?