Зберігання особових справ: настанови експерта
Як правильно зберігати особові справи
Особові справи зберігаються в кадровій службі окремо від інших справ, строк зберігання таких справ, в більшості випадків, становить 75 років (відповідно до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 № 578/5). Для зберігання особових справ працівників в поточному діловодстві використовуйте паперові теки або сегрегатори з прозорими файлами. Зазвичай документи на одного працівника вміщують до одного файлу. Теки чи сегрегатори розміщуйте вертикально у металевих шафах, що надійно замикаються. Таке зберігання особових справ працівників дає змогу дотримати вимог законодавства про захист персональних даних та правил діловодства (п. 3 гл. 3 розд. IV Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Мін’юсту від 18.06.2015 № 1000/5; далі — Правила № 1000/5).
Як підготувати особові картки П-2 до архівного зберігання
Радимо розміщувати за алфавітом теки у шафі чи файли в сегрегаторі.
Пам'ятайте, що відповідальність за збереження особових справ несе керівник кадрової служби (п. 6 розд. І Правил № 1000/5). Доступ до особових справ мають тільки працівники кадрової служби.
Як зберігати особові справи звільнених працівників
Особову справу звільненого зберігайте в кадровій службі два роки після звільнення. Надалі в упорядкованому стані передайте до архівного підрозділу / архіву підприємства для подальшого зберігання та користування (п. 1 гл. 4 розд. VI Правил № 1000/5).
Радимо за можливості організувати зберігання особових справ звільнених працівників і тих, хто працює, у різних шафах. А як правильно зберігати особові справи звільнених працівників, якщо штатна чисельність незначна і кількість особових справ звільнених невелика — для особових справ звільнених виділіть окрему полицю в шафі, де зберігаєте особові справи тих, хто працює.
Порядок зберігання особових справ працівників, на нашу думку, має містити такі позиції:
- забезпечення належних умов зберігання особових справ працівників;
- здійснення обліку особових справ працівників з метою збереженості та контролю за наявністю і рухом цих справ;
- організація обмеженого доступу до особових справ (доступ мають тільки працівники кадрової служби);
- підготовка відповідей на заяви працівників за особовими справами.
Пам’ятайте, що особова справа працівника — джерело найповнішої інформації про його трудову діяльність. Правильне ведення особових справ значно полегшує роботу з ними і сприяє своєчасному внесенню до них необхідних додаткових документів і відомостей, а також дає впевненість під час проведення відповідних перевірок інспектором праці.
Щоб досягти такої впевненості і не хвилюватися за цю частину своєї роботи, проведіть самостійний аудит.
Аудит особових справ працівників
Аудит особових справ працівників рекомендуємо почати з перевірки наявності усіх справ відповідно до списочного складу працюючих на підприємстві.
Після перевірки наявності особових справ можуть бути виявлені працівники, на яких не заведені особові справи. Перед тим, як завести відсутні особові справи, радимо з’ясувати до якої категорії належить працівник відносно того, чи потрібно для нього вести особову справу в обов’язковому порядку.
Так, якщо перша цифра коду посади за Класифікатором професій (КП) у штатному розписі починається з цифр 1-4, то формувати особову справу на працівника потрібно обов’язково.
Для працівників інших категорій, код за КП яких починається цифрами 5-9, основним джерелом відомостей про трудову діяльність є особова картка П-2. Підприємство самостійно визначає, чи формуватиме для цих працівників особові справи.
У державних установах та органах місцевого самоврядування особові справи ведуть на всіх працівників, які обіймають посади державних службовців або є посадовими особами місцевого самоврядування.
На цьому етапі провели перевіряння наявності особових справ, оформили справи, яких бракувало. Тепер рекомендуємо відмітити умови зберігання особових справ, у разі потреби слід звернутись до керівника підприємства, якщо потрібно покращити умови, наприклад, придбати металеву шафу для зберігання особових справ державних службовців.
Не забутьте виокремити особові справи звільнених працівників із усього масиву особових справ.
Далі, переглядаючи кожну особову справу потрібно пересвідчитись, що в ній наявні обов’язкові облікові форми — внутрішній опис, особовий листок та доповнення до нього. Одночасно радимо вилучити «зайві» документи, якщо такі є в справі, зокрема, чернетки, розмножені копії документів та документи, що підлягають поверненню. Крім того, потрібно перевірити, що всі документи справи внесені до внутрішнього опису.
Тепер слід переконатися, що в особових справах наявні особові листки з обліку кадрів. Якщо вони відсутні в окремих справах, то потрібно запросити працівників аби вони заповнили його форму. Це стосується і доповнень до особових листків з обліку кадрів, необхідно зафіксувати усі зміни, які відбувалися з працівником.
Далі слід перевірити наявність копій наказів, що стосуються працівника, в особовій справі. Якщо такі копії не засвідчені, то це потрібно зробити. Також необхідно пересвідчитися, що копії особистих документів працівників в особових справах засвідчені кадровою службою підприємства, а не працівником.
Залишилось перевірити наявність Журналу особових справ та що всі особові справи працівників в ньому зареєстровані.