Облік трудової діяльності: електронна трудова книжка та страховий стаж
Підпишіться на Telegram-канал Кадровик-01. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Персоніфікований облік відомостей у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування було впроваджено ще у 1998-му році, коли уряд ухвалив постанову №794 «Про затвердження Положення про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування».
Відповідно, у системі персоніфікованого обліку відсутні відомості про трудові відносини, які були розпочаті до 1998 року, адже тоді пенсійне забезпечення регулювалося на підставі документів на паперових носіях (трудові книжки, відомості, архіви).
У 2003 році Закон України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» запровадив поняття страхового стажу:
Страховий стаж — період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж встановили для періоду роботи, починаючи з 2004 року.
А от у 2021-му році Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі» впровадив електронну трудову книжку, що формується Пенсійним фондом на основі поданої роботодавцями звітності та шляхом оцифрування паперових документів.
Переглянути електронний документ можна на порталі ПФУ. Перша вкладка електронної трудової книжки («Записи трудової книжки (за СПОВ)», де СПОВ — це спеціалізований персональний облік відомостей) містить інформацію про періоди трудових відносин згідно зі звітами роботодавців.
За періоди з 1998 року по 2009 рік список записів електронної трудової книжки відображає періоди трудової діяльності згідно звітності страхувальників, відповідно до нарахування заробітної плати найманим працівникам за основним місцем роботи. У разі припинення нарахування або неповного місяця трудових відносин записи відображаються як початок та, відповідно, кінець роботи.
Якщо в електронній трудовій книжці бракує записів про роботу, їх можна додати самостійно. Для цього потрібно підготувати сканкопії відповідних документів (трудова книжка, накази про прийняття на роботу чи звільнення, довідки з архівів, диплом, військовий квиток тощо) та передати їх ПФУ через портал відомства.
За інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області
