Законодавчі акти, що безпосередньо регулюють трудові відносини (зокрема, Кодекс Законів про працю України), не містять визначення термінів «структурна схема підприємства» і «штатний розпис».
Як скласти і затвердити штатний розпис
Господарський Кодекс України (до ч. 3 ст. 64) передбачає, що підприємства самостійно визначають свою організаційну структуру та встановлюють чисельність працівників і штатний розпис. Саму ж процедуру розробки і затвердження організаційної структури і штатного розпису можуть регламентувати внутрішні локальні акти підприємства (статут, положення, посадова інструкція тощо).
Стійкої стандартної структури не існує — вона коригується з огляду на виробничо-економічну кон’юнктуру, науково-технічний прогрес, соціально-економічні процеси тощо.
Розроблення і затвердження «Структури і штатної чисельності» та «Організаційної структури» передує розробці та затвердженню «Штатного розпису». Водночас на невеликих підприємствах з нескладною структурою штатний розпис здебільшого розробляється і затверджується без використання «Структури і штатної чисельності» та «Організаційної структури».
Держпраці уточнює, що законодавство не обмежує право роботодавця самостійно визначати організаційну структуру та встановлювати чисельність працівників і штатний розпис. Втім, якщо внутрішні локальні акти визначають певну процедуру розробки і затвердження штатного розпису (та попередньої розробки організаційної структури), слід дотримуватися визначеного порядку.
Якщо ж йдеться про організації, що отримують фінансування з державного бюджету, то форму штатного розпису визначає Інструкція про складання та виконання розпису Державного бюджету України (затверджено наказом Міністерства фінансів від 28.01.2002 року №57).
За матеріалами Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці