Посадова інструкція заступника директора: як скласти
Назва посади «заступник директора» належить до похідних посад, назви яких, переважно, утворено за допомогою похідних слів «заступник», «змінний» до базових професій (професійних назв робіт), які належать до класифікаційного угруповання з кодом 1210.1 «Керівники підприємств, установ та організацій» Національного класифікатору України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженого наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 28.07.2010 № 327 (далі — КП).
До речі, КП містить загалом 92 позиції професійних назв робіт, які належать до класифікаційного угруповання з кодом 1210.1 — «Керівники підприємств, установ та організацій».
Коли призначається заступник директора посадова інструкція є одним із перших документів, з яким ознайомлюють працівника.
Завдання, обов’язки, знання та кваліфікаційні вимоги працівників за похідною посадою «заступник директора» під час розроблення посадових інструкцій визначаються на основі кваліфікаційної характеристики відповідної базової професії «Директор підприємства» (п. 13 Загальних положень Розділу 1 Випуску 1 «Професії працівників, що є загальними для всіх видів економічної діяльності» ДКХП, затвердженого наказом Мінпраці від 29.12.2004 № 336).
Трудові відносини з директором
Але директор, зазвичай, має кілька заступників з відмінними зонами відповідальності. Тому на практиці посадові обов’язки заступників є різними і не завжди в повному обсязі відповідають базовим типовим кваліфікаційним характеристикам перших керівників підприємств, установ та організацій (далі — підприємство), уміщених до різних галузевих випусків ДКХП. Як наслідок, під час складання посадової інструкції для кожного із заступників, визначити обов’язки заступника директора можливо тільки після вивчення діяльності конкретного підприємства. Дослідження посадових завдань та обов’язків заступників директора дали змогу визначити їх типові функції:
- виконання обов’язків директора під час його відсутності;
- управління та контроль в окремих напрямах діяльності підприємства, визначених директором;
- участь у складанні (або безпосереднє складання) проектів перспективних і поточних планів діяльності підприємства за профілем роботи, контроль за їх виконанням, за необхідності — оперативне коригування;
- аналіз діяльності у визначеному напрямі, розроблення пропозицій щодо її оптимізації, встановлення пріоритетів;
- підготовка проектів профільних наказів;
- забезпечення реалізації (розроблення, просування, контроль) інноваційних організаційних (технічних) заходів;
- визначення ступеня відповідальності підлеглих керівників структурних підрозділів;
- підготовка та узгодження кадрових пропозицій, організація навчання та підвищення кваліфікації персоналу за профільним напрямом роботи;
- контроль за підготовкою документації (звітної, службової, технічної тощо);
- контроль за додержанням дисципліни праці;
- виконання інших службових доручень директора тощо.
А кваліфікаційні вимоги до заступника директора визначаються на основі кваліфікаційних вимог до базової професії «Директор підприємства», а саме: вища освіта другого рівня за ступенем магістра за відповідною галуззю знань або вища освіта другого рівня за ступенем магістра та післядипломна освіта за галуззю знань «Управління та адміністрування» або «Право». Стаж роботи на керівних посадах нижчого рівня — не менше ніж 5 років.
На підставі аналізу складено зразок посадової інструкції заступника директора з загальних питань (з господарства).
Посадова інструкція заступника директора з загальних питань
На окремих підприємствах замість посадових інструкцій заступників розробляють «Положення про посаду заступника директора з...», що відповідає п. 6 Загальних положень ДКХП: «Посадові інструкції складаються для працівників усіх посад, що зазначені в штатному розписі. Виняток можуть становити окремі керівники, правове положення яких визначено в Статуті (положенні) підприємства, установи, організації або відповідного підрозділу, де зазначено основні завдання, обов’язки, права i відповідальність за виконання покладених на них функцій».
Нині на багатьох підприємствах назву посади «заступник директора з господарства» формулюють та вносять до штатного розкладу саме як «заступник директора з загальних питань».
Зазначену інструкцію можна використати як шаблон, якщо вам потрібна посадова інструкція заступника директора підприємства з технічних питань, з виробництва та комерційних питань тощо.
Коли готується, наприклад, посадова інструкція заступника директора з технічних питань закладу охорони здоров’я (ЗОЗ), використовуючи наданий шаблон, слід у кожному пункті змінити текст аби він відповідав назві, обов’язкам та правам за посадою. Зокрема, мету діяльності з шаблону можливо замінити на: «забезпечувати діяльність ЗОЗ технічним устаткуванням, підтримувати його в робочому стані, організовувати раціональне використання технічних та енергетичних ресурсів».
А от посадова інструкція заступника директора з виробництва у розділі 2. «Завдання та обов’язки», на наш погляд, може містити пункт: «Керує роботою структурних підрозділів виробничого напряму діяльності підприємства відповідно до структури керування, розподіляє обов’язки між підлеглими керівниками, контролює їх належне виконання».
«Контроль за виконанням договірних зобов’язань, отримання запланованого прибутку та дотримання інших фінансових показників» — такий пункт може містити посадова інструкція заступника директора з комерційних питань.
До відома: якщо у штатному розписі підприємства передбачено більше однієї посади заступника директора, у посадових інструкціях (положеннях) необхідно уникати дублювання трудових функцій.