⚡ ТОП-5 консультацій ⚡
- Класифікатор професій
- Відсторонення невакцинованого працівника
- Зразок оформлення наказу за ДСТУ 4163:2020
- Звіт про квоту 2022
- Трудовий договір
Для чого потрібен резерв відпусток
Більшість працівників відпочивають улітку. Тому в цей період на підприємстві зростають витрати на виплату відпускних. Аби цьому запобігти, підприємство створює забезпечення на виплату відпусток (далі — резерв відпусток). Упродовж року до нього відраховують кошти, щоб рівномірно розподілити витрати на оплату відпустки між обліковими періодами та забезпечити достовірні показники у фінзвітності у відпускний період. Накопичений резерв відпусток використовують, коли нараховують відпускні.
Як подолати спротив тих, хто каже, що графік — це проблема відділу кадрів
Які підприємства мають створювати резерв відпусток
Створювати резерв відпусток підприємства зобов’язують нормативні документи у сфері бухгалтерського обліку. Суму забезпечення на виплату відпусток визначають щомісяця як добуток фактично нарахованої зарплати працівникам і відсотка, обчисленого як відношення річної планової суми на оплату відпусток до загального планового фонду оплати праці з урахуванням відповідної суми відрахувань на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (абз. 2 п. 13 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 11 «Зобов’язання», затвердженого наказом Мінфіну від 31.01.2000 № 20, п. 7 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 26 «Виплати працівникам», затвердженого наказом Мінфіну від 28.10.2003 № 601; далі — П(С)БО 11, П(С)БО 26).
Коли вигідніше піти у відпустку у 2021 році
Не зобов’язані складати резерв відпусток юрособи:
- платники єдиного податку третьої групи (ч. 3 п. 44.2 та пп. 3 п. 291.4 Податкового кодексу України);
- мікропідприємства.
Підстава — пункт 7 розділу І Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 25 «Спрощена фінансова звітність», затвердженого наказом Мінфіну від 25.02.2000 № 39 у редакції наказу Мінфіну від 24.01.2011 № 25.
Рішення про створення резерву на оплату відпусток працівників зазначають у наказі про облікову політику підприємства. Тому наприкінці кожного року бухгалтери складають резерв відпусток станом на 31 грудня поточного року. Для цього їм потрібна інформація від кадровиків ⤵️
Які відпустки включають до резерву відпусток
Резерв відпусток складають на види відпусток, які накопичуються, тобто за які при звільненні працівнику виплачують компенсацію (п. 7 П(С)БО 26). Це:
- щорічні відпустки:
— основна;
— додаткові:
— за роботу із шкідливими і важкими умовами праці;
— за особливий характер праці (у т. ч. за ненормований робочий день, роботу за комп’ютером);
— за вислугу років держслужбовцям та посадовим особам ОМС; - додаткові соціальні відпустки працівникам, які мають дітей.
Види відпусток встановлює частина 1 статті 4 Закону України «Про відпустки» від 15.11.1996 № 504/96-ВР, а види відпусток, які компенсують при звільненні — частина 1 статті 24 цього Закону.
Резерв відпусток розраховують з огляду на планові показники — загальний плановий фонд оплати праці та річну планову суму витрат на оплату відпусток (абз. 4 Рахунку 47 «Забезпечення майбутніх витрат і платежів» Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов’язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.1999 № 291).
Тому логічно річну планову суму на оплату відпусток бухгалтеру розрахувати на підставі графіка відпусток на 2021 рік. Ми завжди рекомендуємо вказувати у графіку відпусток додаткові соціальні відпустки працівникам, які мають дітей. Мінсоцполітики — також радить (лист від 06.02.2018 № 204/0/101-18/284). Якщо на вашому підприємстві так не заведено, складіть список таких працівників окремо для бухгалтера.
Чимало бухгалтерів щороку просять кадровиків розрахувати, скільки днів щорічної відпустки кожен працівник заробить станом на 31 грудня наступного року. На нашу думку, ця велика за обсягом робота позбавлена сенсу, бо щорічні відпустки надають за робочий рік, а не за календарний. Тож річна планова сума витрат на оплату відпусток не відповідатиме дійсності.
Якщо бухгалтер обчислює резерв відпусток саме за цим методом, роботу кадровиків значно спростить наш сервіс «Калькулятор днів щорічної відпустки за робочі роки» в електронному журналі. Для цього по кожному працівнику слід ввести робочий рік, за який працівник не використав щорічної відпустки, кількість використаних днів відпустки та обрати в меню, що працівник звільняється 31.12.2021. Це значно зекономить ваш час.
Сучасні програми з обліку персоналу та нарахування зарплати дають змогу автоматизувати процес розрахунку резерву відпусток.
Наприклад, бухгалтер разом з програмістом у нашому видавництві це реалізували, що значно економить час бухгалтера й інспектора з кадрів.
Відповідальність за відсутність резерву відпусток
Мінфін вважає, що створювати резерв відпусток — імперативна, тобто обов’язкова норма для підприємств (лист від 09.06.2006 № 31-34000-20-25/12321). Відсутність резерву відпусток — порушення порядку ведення податкового, бухгалтерського обліку та надання органам держстатистики недостовірних даних. Тож і за відсутність резерву відпусток до адміністративної відповідальності притягнуть директора та/або головбуха. Якщо бухгалтер не склав резерву відпусток через те, що кадровик не надав йому інформації по відпустках — дістанеться «на горіхи» й останньому. Найімовірніше — догана.