Відповідальний за військовий облік: кого призначати

Автор
аналітик Експертус Кадри, юрист із трудового права, сертифікований експерт із військового обліку
Військовий облік на підприємстві здійснюється відповідальною посадовою особою. Як призначати відповідального за ведення військового обліку на підприємстві, в установі, організації? Відповідь знайдете у статті.

Керівники підприємств згідно з законодавством зобов’язані вести персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які у них працюють. І ключове завдання — правильно організувати роботу відповідальних за ведення військового обліку. При цьому потрібно орієнтуватися на Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487 (далі — Порядок). Тож розберемося із цим детальніше.

Як прийняти на роботу призовників, військовозобов’язаних, резервістів

Відповідальний за військовий облік: скільки осіб потрібно призначити?

Насамперед слід визначитися з тим, скільки призовників, військовозобов’язаних та резервістів працюють на підприємстві. Від цього безпосередньо буде залежати наявність та кількість посад військово-облікового персоналу.  Чисельність розраховуйте керуючись пунктами 9 та 10 Порядку.

Для розрахунків використовуйте інформацію станом на 1 січня поточного року. Якщо ж підприємство щойно створене, використовуйте дані, актуальні на початок роботи.

Для швидкості та зручності визначення кількості посад військово-облікового персоналу, скористайтеся табличкою:

Кількість призовників, військовозобов’язаних та резервістів на військовому обліку

Кількість посад

< 500

окрему особу для ведення військового обліку не призначають — натомість це стає обов’язком співробітника зі служби персоналу (це має бути людина, яка веде облік працівників — якщо є така штатна одиниця, обов'язки з ведення військового обліку виконує інспектор з кадрів).

501-2000

1

2001-4000

2

4001-7000

3

> 7000

Додаткова посада на кожні наступні від 1 до 3000 призовників, військовозобов’язаних та резервістів

Якщо на підприємстві більше одного відповідального за ведення військового обліку, таких працівників об’єднують в окремий підрозділ (відділ, сектор, групу тощо) (п. 11 Порядку).

Як призначити відповідального за ведення військового обліку?

Насамперед слід коректно обрати назву для цієї посади. Для цього користуйтеся Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 № 327 (КП).

Професійна назва роботи за кодом КП 3439: «Інспектор з військового обліку».

Чинний класифікатор професій

Наступним кроком визначтеся з кваліфікаційними вимогами. Кваліфікаційні вимоги та категоріювання визначають, як правило, у кваліфікаційній характеристиці професії або відповідному професійному стандарті. Ураховуючи відсутність на сьогодні єдиного стандарту, особи, відповідальні за ведення військового обліку (крім державних службовців), повинні відповідати кваліфікаційним вимогам, визначеним для інспектора з військового обліку відповідно до Національного класифікатора ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (п. 11 Порядку).

Відповідно до Національного класифікатора, інспектори з військового обліку є фахівцями. Це означає, що така робота вимагає освітньої кваліфікації:

  • за початковим (коротким циклом) рівнем вищої освіти (освітньо-професійний ступінь молодшого бакалавра);
  • за першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти — в окремих випадках.

Керуючись Законом України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 № 1556-VII, слід вказати:

  • перший (бакалаврський) рівень вищої освіти відповідає освітньому ступеню бакалавра;
  • початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти відповідає освітньо-професійному ступеню молодшого бакалавра.

Крім того, диплом про вищу освіту за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста прирівняли до диплома про вищу освіту за освітньо-професійним рівнем молодшого бакалавра.

Але у КП фактично відсутні критерії щодо визначення видів робіт, які відповідають першому чи початковому рівню вищої освіти та звичайно призводить до певних труднощів у роботодавців під час розроблення, наприклад посадових інструкцій, положень або інших внутрішніх документів підприємств, де застосовують поняття кваліфікація, категорювання тощо.

Експерти Цифрового видавництва Експертус радять використовувати такі кваліфікаційні вимоги:

  • iнспектор з військового обліку:

    початковий рівень (короткий цикл) або перший (бакалаврський) рівень вищої освіти у відповідній галузі знань та за відповідною спеціальністю. Без вимог до стажу роботи.

  • старший інспектор з військового обліку: початковий рівень (короткий цикл) або перший (бакалаврський) рівень вищої освіти у відповідній галузі знань та за відповідною спеціальністю. Стаж роботи за професією інспектора з військового обліку не менше 1 року.

Працівники, які ведуть персональний військовий облік, опановують вимоги нормативних актів та здобувають потрібні професійні навички самостійно під час роботи. при цьому обов’язково має відбуватися підвищення кваліфікації — один раз на п’ять років у закладах вищої освіти, які погодили навчальні програми із Генеральним штабом ЗСУ.

Пам’ятайте: ви можете не лише прийняти нового працівника на посаду інспектора з військового обліку, а й перевести особу, що вже працює на підприємстві. Найкращим варіантом буде переведення когось з охочих з відділу кадрів, адже така людина вже знайома зі структурою підприємства та особовими справами працівників. Тож функціональні обов'язки відповідального за ведення військового обліку не стануть для неї надскладним завданням.

Важливо!

До початку роботи ознайомте працівника з посадовою інструкцією.

Працівникам, відповідальним за ведення військового обліку, встановлюють посадові оклади на рівні працівників служби персоналу (виняток — державні службовці).

Вносячи посаду інспектора з військового обліку до штатного розпису, краще ввести її до складу кадрової служби (фахівець працюватиме з кадровими документами з кадрових питань та з особистими документами військовозобов’язаних, призовників і резервістів).

Наступна задача, яка може постати перед керівником підприємства — це створення нового підрозділу (якщо за військовий облік відповідає більше, ніж одна особа).

Алгоритм наступний:

      • внесення змін до штатного розпису;
      • розробка положення про структурний підрозділ;
      • розробка посадових інструкцій для працівників.

Обираючи назву посади керівника підрозділу, також звертайтеся до Класифікатора професій. Наприклад: начальник бюро військово-облікового або начальник відділу військово-облікового.

Як покласти на працівника обов’язки ведення військового обліку?

Якщо на підприємстві менше ніж 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів, ведення військового обліку покладатиметься на представника служби персоналу.

Насамперед вам потрібно буде визначити розмір доплати за ведення військового обліку (умови такої доплати мають бути встановлені в колективному договорі чи іншому акті). Розмір доплати за ведення військового обліку має становити 50 % посадового окладу (виняток — держслужбовці, їм встановлюють доплату в межах економії фонду оплати праці).



Посадова інструкція інспектора з військового обліку

Зауважте, що посадова інструкція працівників служби персоналу не передбачає обов’язку вести військовий облік, а роботодавець не має права вимагати від працівника виконувати роботу, не обумовлену трудовим договором. Таким чином, вам потрібно знайти тих, хто був би готовий взяти на себе цей обов'язок та отримати згоду працівника. 

Зафіксувати угоду можна або у заяві працівника з проханням доручити йому ведення військового обліку та встановити доплату, або ж у письмовій пропозиції роботодавця, на якій працівник проставить відповідну відмітку.

Заява з проханням призначити відповідальним за військовий облік

Заява з проханням призначити відповідальним за військовий облік

СКАЧАТИ

Для доручення виконання додаткових обов’язків видають розпорядчий документ (найчастіше це наказ). У ньому мають бути визначені:

      • дата початку виконання обов’язків;
      • розмір доплати.

Важливо!

Такий наказ належить до кадрових наказів тривалого строку зберігання (75 років, літерний індекс к/тр), адже. містить не тільки інформацію щодо доручення обов’язків із ведення військового обліку, а й встановлює доплату.

Наказ про призначення відповідального за ведення військового обліку та ТЦК 2024

Важливо, що впродовж семи днів з дати видання наказу про призначення відповідального за ведення військового обліку потрібно повідомити про це територіальний центр комплектування та соціальної підтримки.

Повідомлення складають за встановленим зразком та надсилають із супровідним листом (такий вихідний лист слід зареєструвати у Журналі реєстрації вихідних документів).

Наказ про призначення відповідального за ведення військового обліку та ТЦК

СКАЧАТИ

Також можна наказ про призначення відповідального за військовий облік передати повідомленням до ТЦК особисто.

Так само слід повідомляти і про звільнення відповідальних за ведення військового обліку.



зміст

Відновлення бронювання у Дії

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді