Як замінити працівника на період відпустки

Автор
порталу «Кадровик-01»
Працівник йде у відпустку, але робота не може чекати на його повернення. Як правильно замінити тимчасово відсутнього працівника на період відпустки, зокрема, головного бухгалтера, читайте у статті.

Особливості заміни відсутнього працівника під час воєнного стану

На період дії воєнного стану або на період заміщення тимчасово відсутнього працівника роботодавцю надане право приймати нових працівників за строковими трудовими договорами, незалежно від причин його відсутності (абз. 2ч. 2 ст. 2 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 № 2136-IX (далі — Закон № 2136).

Роботодавець може укладати з новими працівниками строкові трудові договори у період дії воєнного стану або для вирішення питання як замінити тимчасово відсутнього працівника.

Такі договори укладаються з метою оперативного залучення до виконання роботи нових працівників, а також усунення кадрового дефіциту та браку робочої сили, у тому числі внаслідок фактичної відсутності працівників, якщо вони:

Варіанти заміни тимчасово відсутнього працівника

Працівники можуть виконувати на тому ж підприємстві, в установі, організації поряд з своєю основною роботою, обумовленою трудовим договором, додаткову роботу за іншою професією (посадою) або здійснювати тимчасове виконання обов’язків іншого працівника без звільнення від своєї основної роботи (ст. 105 КЗпП). У цих випадках здійснюється оплата праці за тимчасове виконання обов’язків або за суміщення професій (посад).

У роботодавця є низка варіантів заміни тимчасово відсутнього працівника, зокрема, це:

  • заміна працівника іншим працівником, до посадової інструкції якого внесено тимчасове виконання обов’язків відсутнього працівника;
  • виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника іншим працівником за його згодою;
  • тимчасове замісництво;
  • тимчасове переведення;
  • переміщення на це робоче місце іншого працівника;
  • внутрішнє сумісництво;
  • укладання строкового трудового договору;
  • суміщення професій (посад);
  • розширення зон обслуговування або збільшення обсягів виконуваних робіт.

Зверніть увагу!

Оформте суміщення професій (посад) лише тоді, коли є вакансія.

Працівник йде у відпустку: хто його замінює

Як ми вже розглянули, КЗпП тимчасове виконання обов’язків передбачає. Крім того, за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника встановлюється доплата.

Якщо працівник йде у відпустку, необхідно доручити іншому працівникові виконувати його обов’язки протягом відпустки. Це можна здійснити такими способами:

1. Покласти виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника на іншого працівника за його згодою без звільнення його від основних трудових обов’язків з відповідною доплатою

Для цього керівництво визначає необхідний обсяг робіт та працівників, на яких можна покласти додаткові обов’язки. Працівник надає письмову згоду на виконання додаткової роботи. Кадрова служба готує наказ на тимчасове виконання обов’язків на час відпустки. Працівникам, які виконують обов’язки тимчасово відсутнього колеги, встановлюється доплата, розміри якої визначаються у колективному договорі у відсотках тарифної ставки або окладу тимчасово відсутнього працівника.

Ірина Житкова шеф-­редактор Експертус Кадри
Як надавати ту чи ту відпустку, як оформити компенсацію, чи вносити зміни до графіка відпусток у зв’язку з новаціями, чи оплачувані відпустки — тепер неоплачувані... Тримайте відповіді експертів на найчастіші запитання від ваших колег.

2. Оформити тимчасове заступництво.

Спосіб стане у пригоді, коли необхідно увільнити працівника від основної роботи та повністю переключити на виконання обов’язків за керівною посадою. Це може бути посада як першого керівника, так і очільника підрозділу. Для оформлення тимчасового заступництва необхідні такі документи: згода працівника; доповідна записка керівника підрозділу; наказ про тимчасове заступництво на час відпустки.

3. Оформити тимчасове переведення.

Тимчасове переведення на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, допускається за згодою працівника. Такий спосіб доречний під час тривалої відпустки основного працівника і в разі заміни працівника на час відпусток у зв’язку з вагітністю та пологами, для догляду за дитиною.

4. Укласти трудовий договір за «внутрішнім» сумісництвом з працівником підприємства.

Якщо обов’язки відпускника може виконувати інший працівник підприємства у вільний від основної роботи час, з ним доречно укласти окремий трудовий договір за «внутрішнім» сумісництвом.

5. Укласти строковий трудовий договір з особою, що не є працівником підприємства.

Якщо підібрати заміну з числа працівників не вдається місяць або більше, слід розглядати можливість тимчасового прийняття на роботу іншого працівника за строковим трудовим договором.

Розширення зон обслуговування або збільшення обсягів виконуваних робіт також можна розглядати як спосіб виконання працівником обов’язків тимчасово відсутнього відпускника.

Ірина Житкова шеф-редактор Експертус Кадри
Оформте за зразками поділ, перенесення чи продовження щорічної відпустки в разі тимчасової непрацездатності працівника, виконання ним громадських обов’язків, збігу відпусток та з ініціативи роботодавця.

Як замінити головного бухгалтера на період відпустки

Якщо головний бухгалтер йде у відпустку, необхідно доручити іншому працівникові виконувати його обов’язки протягом відпустки. Такий працівник повинен мати відповідну освіту, кваліфікацію та досвід роботи, щоб виконувати роботу за відповідальною посадою.

Як оформити тимчасове виконання обов’язків головного бухгалтера?

Це можна здійснити такими способами:

  1. Передати відповідальність за виконання обов’язків відсутнього бухгалтера його колезі (в такий спосіб працівник, що замінює бухгалтера, одночасно виконує свою власну роботу і обов’язки відпускника).
  2. Оформити тимчасове заміщення (іншими словами, звільнити працівника від виконання роботи за його посадою, аби він виконував обов’язки головного бухгалтера на період відпустки).
  3. Прийняти на роботу іншого працівника за строковим трудовим договором у випадку, коли жоден з працівників не може замінити відсутнього головного бухгалтера на весь термін його відпустки, особливо, якщо вона тривала.

З метою належного оформлення виконання обов’язків за посадою головного бухгалтера іншим працівником, слід видати наказ про тимчасове виконання обов’язків на час відпустки.

У наказі необхідно чітко визначити умови, за яких працівник виконує обов’язки тимчасово відсутнього головного бухгалтера: без відсторонення від основної роботи; з отриманням доплати за виконання обов’язків; на певний строк. Крім того, потрібно отримати згоду працівника на виконання обов’язків тимчасово відсутнього головного бухгалтера або на тимчасове замісництво. Такі ж умови потрібно прописати в договорі з працівником, у разі укладання строкового трудового договору.

Зверніть увагу!

Якщо особі, які заміняє головного бухгалтера на час його відпустки, буде надано право підпису, то платник податку повідомляє про таку особу контролюючий орган, на обліку в якому перебуває платник, шляхом направлення повідомлення про надання інформації щодо КЕП в електронному вигляді за відповідною формою.



зміст

Відновлення бронювання у Дії

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді